دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دیدار و زیارت مزار رودکی

در هفته پایانی شهریور سال ۱۳۹۶ به اتفاق دو تن از همراهان برای بازدید از منطقه پنجکنت و زیارت مزار رودکی از شهر دوشنبه  عازم این منطقه شدیم . طبق بررسی اجمالی که داشتیم با راننده جوان تاجیک بنام معروف قرار و مدار گذاشتیم مبنی بر اینکه ما را ببرد ، یک شب در ان منطقه بمانیم و فردای آنروز به شهر دوشنبه برگردیم . کرایه رفت و برگشت بر اساس برآورد و پیشنهاد راننده  مبلغ ۱۰۰ دلار برابر با ۸۸۰ سامانی  تعیین و توافق شد .نقشه دقیقی در اختیار نداشتیم ، یعنی بدست نیاوردیم، جوان تاجیک هم قبلا این مسیر را طی نکرده بود، اما میگفت تا نزدیکی های آن رفته و مسیر را می شناسد .چون اطلاعات زیادی از شهر پنجکنت و محل مزار نداشتیم ، در مسیر از چندین  نفر سوال کردیم ، بیشترشان مسیر را نمیدانستند ، بالاخره بعداز طی حدود ۱۷۰ کیلومتر و صرف زمانی حدود چهار ساعت   به محل مقبره رودکی در روستای پنج کنت رسیدیم . بخشی از مسیر  با  راه اصلی دوشنبه به خجند مشترک است و در میانه راه از آن منشعب میشود . عمده مسیر رسیدن به مقبره رودکی از  جاده های  کوهستانی مرتفع  و اغلب مشرف بر دره و کنار مسیر رودخانه ها میگذرد و به لحاظ شرایط اقلیمی مناطقی بکر با طبیعتی دست نخورده  و دیدنی هستند .

برای ما عجیب بود که حتی در محدوده پنجاه کیلومتر مانده به محل آرامگاه  آدرس دقیق را که از چند تن  از اهالی منطقه سوال کردیم بیشترشان اطلاع دقیقی نداشتند ، تنها یکنفر بطور دقیق اطلاع داشت و درست راهنمایی کرد. به محض رسیدن ، به زیارت  قبر این شاعر پرآوازه پارسی گوی رفتیم . ابوعبدالله جعفربن محمدبن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم   متخلص به رودکی و مشهور به استاد شاعران  ( ۲۲۴ -۳۲۹ ه ق ) در  روستای رودک منطقه پنجکنت ، محل فعلی مزارش به دنیا آمده است  .  در دوران شوروی ،  سال های بعد از ۱۹۴۰ م ، صدرالدین عینی بنیانگذار ادبیات فارسی تاجیکی بر اساس شواهد موجود در تاریخ سمرقند و به کمک گروهی از باستان شناسان روسی محل  گور رودکی را می یابد و پس از تحقیقات زیاد ، بررسی نشانه ها و اطمینان از اینکه  بقایای جسد متعلق به رودکی است او را درمحل  قبرستان قدیمی بنجرود محل فعلی  مقبره  در منظقه پنجکنت دفن میکنند. منطقه پنجکنت در شمال غربی کشور تاجیکستان و نزدیک به مرز ازبکستان قرار دارد . در این تاریخ  یکی از گذرگاه های بین تاجیکستان و ازبکستان که حدود دو دهه بسته شده بود در این بخش  بازگشایی شده و از این طریق میتوان وارد محدوده شهر سمرقند شد ، بعبارتی در دوران شوروی و تا قبل از استقلال کشورهای ازبکستان و تاجیکستان این منطقه به لحاظ جغرافیا و تقسیم بندی های سیاسی آنزمان درمحدوده تقسیمات  استان سمرقند به شمار میرفته است .

مقبره رودکی در باغی بزرگ و مصفا و نسبتا مرتفع و نزدیک به شاخه ای ازرودخانه زرافشان قرار گرفته است . بر فراز مقبره  رودکی گنبدی فیروزه ای رنگ بنا شده است  . گفته میشود که در مرمت و بازسازی و حفظ و نگه داری محل از سوی سفارت  ایران کمک هایی شده است ، بویژه در مرمت گنبد و بقعه مشرف بر مقبره رودکی چند تن از استادان کاشی کار نیشابوری مشارکت داشته اند .

در داخل باغ و به فاصله حدود صد و پنجاه متر از مقبره و گنبد فیروزه ای ، کتابخانه ای بنا شده و تعدادی کتاب در آن نگه داری میشود . با وجود حمایت و مشارکت ایران در بازسازی و نو سازی آرامگاه رودکی در دو دهه پیش ، هنگام بازدید نام و نشانی از کشورمان را در جایی از بنا یا داخل کتابخانه  نیافتیم .

روزی که به بازدید از آرامگاه رودکی رفتیم روز شنبه، یکی از روزهای تعطیل تاجیکستان بود، پس از رسیدن حول و حوش ساعت سه عصر مشغول بازدید بودیم در آن ساعت حتی یکنفر  مسافر یا فردی از افراد محلی در مجموعه دیده نشد . تنها  در مجموعه ، خادم و نگهبانی حضور داشت که به درخواست ما توضیحی در مورد ساختمان مجموعه  ارایه کرد و با خوشرویی  درجاییکه برای پذیرایی در  کنار درب ورودی کتابخانه تعبیه شده بود با چای و به سنت محلی در پیاله های چینی از ما پذیرایی کرد ، در مجموعه کتابخانه چند تابلو نوشته از اشعار رودکی به خط سیریلیک به چشم میخورد و در قفسه کتب های خطی چند کتاب از جمله دیوان حافظ به خط فارسی دیده میشد .

زیارت ما از آرامگاه و بازدید از کتابخانه و مجموعه باغ رودکی کمتر از دوساعت به طول انجامید . برای صرف ناهار تنها امکانی که وجود داشت قهوه خانه محلی روبروی محل آرامگاه رودکی بود که در کنار رودخانه  و مشرف به آن فعالیت میکرد ، تنها عذایی که در آن زمان موجود داشت شوربای تاجیکی یا همان آبگوشت خودمان بود . بازدیدمان از محل که به پایان رسید با نگاهی به اطراف و بررسی موقعیت نزدیکترین هتل و استراحتگاه که چندده کیلومتر از آنجا فاصله داشت به راننده پیشنهاد دادیم اگر موافق است پس از نیم ساعتی استراحت به شهر دوشنبه باز گردیم  آقای معروف ( راننده ) هم پیشنهاد را مقرون به صرفه دید و پسندید ، لذا حدود ساعت پنج عصر به سمت حرکت به سمت  شهر دوشنبه را آغاز کردیم .  نیمی از زمان برگشت را در تاریکی بودیم با اینکه چند سالی بود که رسیدگی به  وضع جاده های کوهستانی تاجیکستان اندکی بهتر شده و برخی مسیرها بازسازی شده بود ، ولی بازهم  بخش زیادی از جاده های این مسیر استاندارد نبودند  .

به دلیل تاریکی جاده ها و کوهستانی بودن و در مناطقی صعب العبور بودن و استاندارد نبودن  راه ها، همچنین تاریکی مطلق در بخش هایی از جاده ،رانندگی شبانه در این مسیر  نیاز به آشنایی ، تسلط و مراقبت زیادی  دارد .با اینهمه راننده تلاش و مراقبت لازم را بعمل آورد و ساعت نه شب به شهر دوشنبه رسیدیم.

آوازه رودکی شاعر پارسی گو و سرسلسله شاعران ایرانی به درازای تاریخ پس از وی بلند و او نزد ادیبان و اندیشمندان و پژوهشگران شاعر و حکیمی شناخته شده است . بازسازی آرامگاه و تخصیص مکانی دیدنی برای بازدید مشتاقان او   نیز اقدامی شایسته بوده که توسط دولت تاجیکستان صورت گرفته است با این وجود دوری آرامگاه از پایتخت و مسیر نسبتا ناشناخته آن همچنین نبود تبلیغات کافی برای رفتن مشتاقان فرهنگ و ادب نیاکان  در تاجکستان ، ایران ، افغانستان و دیگر مناطق فارسی زبان باعث شده است که استقبال در خور و شایسته از آرامگاه  پدر شعر فارسی بعمل نیاید .

البته ناگفته نماند که توجه به نقش و جایگاه رودکی پدر و سر سلسله شاعران پارسی گو در سیاست های فرهنگی جاری تاجیکستان ، در مناسبت ها و نامگذاری های جاری و روزمره تاجیکستان بطور جدی و محسوس دیده میشود ،  نام گذاری پارکی بزرگ ، و نصب مجسمه بنام رودکی ، نام گذاری یکی از خیابان های اصلی شهر دوشنبه و برخی از شهرهای تاجیکستان بنام رودکی ، همچنین منقوش شدن برخی از اسکناس های سامانی ( پول رایج تاجیکستان ) به نقش رودکی بزرگ نشان از توجه به نام و یاد این شاعر بزرگ و پر آوازه ایران ، تاجیکستان و همه فارسی زبانان و تاجیکان  سراسرجهان است .

امید میرود با توسعه روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان و افزایش سهم تاجیکستان در  گردشگری ایرانیان ، ارامگاه رودکی بعنوان یکی از مقاصد گردشگری مورد توجه قرار گیرد و شاهد شکوفایی و رونق منطقه پنجکنت و زادگاه و آرامگاه رودکی بزرگ باشیم . انشالله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)