دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رسانه های خارجی، منافع ملی

  در جریان تقابل و رقابت بلوک غرب با شرق ، علاوه بر رقابت سنگین تسلیحاتی و مداخله در جنگ های منطقه ای و نیابتی در گوشه و کنار جهان ، با رشد تکنولوژی ارتباطات و شکل گیری رسانه های جمعی ، ابتدا این رقابت در مهمترین پدیده  ارتباطات جمعی سال های حول و حوش بین دو جنگ و به ویژه سال های جنگ جهانی دوم نقشی جدی یافتت . رادیو به دلیل سهولت دسترسی و ارزانی نسبی آن برای مخاطبان دهه چهل و پنجاه قرن بیستم میلادی مهمترین وسیله اطلاع از اخبار جهان ، اطلاعات روزمره و سرگرمی های متنوع بویژه شنیدن موسیقی بود. در همان زمان کشورهای قدرتمند علاوه بر اهداف اطلاع رسانی ، سرگرمی و آموزش در داخل مرزهای جغرافیایی خود به فکر بهره برداری سیاسی و تقویت منافع ملی از طریق حمله به منافع رقیب ، تضعیف توان دشمن و فراهم کردن زمینه جذب افراد و نیروهای مستعد طرف مقابل  برای پیشبرد برنامه های خود پرداختند .

پس ازشکل گیری عصر تلویزیون در اواخر دهه پنجاه میلادی و سپس شروع بهره برداری از ماهواره ها در اوایل دهه شصت به مرور استفاده از ماهواره برای پخش همزمان و مستقیم تلویزیون برای دوردست ها شکل گرفت . پخش زنده جهانی رخداد بسیار عظیمی بود که گذشته از بهره برداری مردم اقصی نقاط جهان از سرگرمی ها و آموزش های جدید، قدرت های بزرگ سیاسی ، اقتصادی جهان را در تاثیر گذاری فرهنگی ، تبلیغی ، روش زندگی وایجاد بازار برای محصولات تولیدی خود توانمند ساخت .

جدیدترین امکان فراهم شده و در دسترس مردم و  بالطبع  مورد استفاده قدرت های بزرگ جهانی طی چند سال اخیر شکل گیری فضای مجازی بوده است با امکاناتی نسبتا ارزان ، در دسترس و گسترده ، در هرکدام از این مقاطع زمانی و فرازهای توسعه امکانات اجتماعی، مدعیان قدرت جهانی در کنار بهره گیری داخلی همواره در فکر تقویت مواضع خود و حضور  پر رنگ درمیدان های محتوایی در سطحی وسیع بوده اند .

اینکه کشور یا تفکری از حضور و وجود قدرت های رقیب قدرتمند ناخشنود باشند کاملا طبیعی است، اما برخورداری قدرت های سیاسی از امکانات برونمرزی برای حفظ و توسعه منافع ملی خود در تنازع قدرت و رقابت ها در عصر حاضر یک امر عادی است. اصولا همه کشورها سعی دارند از هر وسیله و زمینه ممکن در این مسیر استفاده کنند . بحث کمک به رسانه ها و ابزارهای تبلیغی دشمن ، رقیب در هر مرام و مسلک و مشرب فکری ، فرهنگی و ارزشی امری نکوهیده است اما سرمایه گذاری قدرت ها در این مسیر اقدامی است در ادامه راه حفظ و توسعه قدرت خود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد