دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

کرونا ،کمبود، کم کاری ،کج رفتاری

 بلیه کرونا وقتی که وارد ایران شد مسولان یا اصلا نمیدانستند یا کم میدانستند ، امکانات و آمادگی ها یا نبود یا کم بود ، از برخوردهای اولیه مشخص است که شناخت درستی در کشور نبود و خیلی جدی گرفته نشد . واقعیت این است که وسایل و ابزار پزشکی لازم هم برای تشخیص وجود نداشت . اتفاقا خیلی خوب است که انشاالله پس از فرو نشست و کاستن این بیماری در کشور توسط ارگان ها و سازمان های مستقل بررسی همه جانبه ای بشود که شناخت قبلی و توان و آمادگی مقابله با این بیماری تا چه حدی بوده و  اگر خدای ناکرده ، زمانی در وضعیتی مشابه دوباره دچار یک هجمه ویروسی یا نوعی بیماری واگیردار بشویم با تجربیات به دست آمده چه باید بکنیم ؟

کدام سازمان ها و نهاد هایی از همه توان خود برای پیشگیری یا مداوای بیماری بهره گرفته و به وظیفه تعریف شده خود عمل کرده اند .طبعا بعضی ضعیف عمل کرده و برخی احتمالا فراتر از وظیفه

 تعدادی از تلویزیون های فارسی زبان با ژست دلسوزی در بسیاری از مواردی ا اطلاعات غلط و پخش گزارش هایی مصرف مشروبات الکلی برای از بین بردن ویروس موثر دانستند و متاسفانه عده ای به این نوع تبلیغات توجه کردند و تلفات ناشی این مسمومیت ها در یکی از هرهای خوزستان فراتر از میزان مرگ و میر مستقیم ناشی از کرونا شد .در مواردی زیادی نیز با پخش اخبار و اطلاعات جور واجور برعمق نگرانی ها و استرس مردم درگیر افزودند .

البته ناگفته نباید گذارد که اگر رسانه های فراگیر داخلی بویژه صدا و سیما قبل از ورود و شروع انتشار ویروس از اعتماد بالای مخاطبان برخوردار بودند خود بخود دلیلی بر توجه مخاطبان به منابع خارجی بویژه بعضی از آنها که علنی و مستقیما از کشورها و قدرت های بیگانه تغذیه میشوندپیدا نمی شد .

متاسفانه درموارد متعددی نیز این روزها شاهد بی توجهی ، کم توجهی و بعضا کج رفتاری عده ای در حق خود و سایر هموطنان بوده ایم ، افرادی که علیرغم هشدارهای مکرر موضوع خطر رو به گسترش بیماری را جدی نگرفته و باعث زحمت خود و عده دیگری شده اند.با اینکه اکثریت مردم مشکل را جدی گرفته و به توصیه های پزشکان و مسولان ذیربط توجه کرده و عمل میکنند ، در عین حال در چنین شرایط خطیر ی ، حتی بی توجهی اندکی کم شمار هم میتواندتلاش و همراهی بقیه را بی نتیجه یا کم اثر کند .

 تلاش های صدا و سیما طی روزهای گذشته در مورد اطلاع رسانی ، آموزش ، هشدار و پوشش به تحولات ، تصمیمات و اقدامات مرتبط به بیماری کرونا کاملا مشهود بوده است ولی ایکاش راهی طی شود و شیوه ای عمل شود که اعتماد مردم به این رسانه بهبود یابد ،البته این اتفاق موقعی رخ میدهد که این رسانه فراگیرتر ، همه جانبه تر عمل کند و از یکجانبه گرایی بپرهیزد ، امیدواریم که چنین شود و از خدای بزرگ  آرامش و آسایش هرچه بیشتر مردم کشورمان را درخواست میکنیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد