دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

کتاب های صوتی مونس خوب روزهای کرونایی

 در تعطیلات نوروز امسال ( ۱۳۹۹  ) که همزمان شد با خانه نشینی و قرنطینه اکثریت مردم به علت انتشار ویروس کرونا ( بجز اقلیتی که رعایت نکردند )، علیرغم وضع غیر عادی و نه چندان دلچسبی که همگان تجربه کردند ، فرصتی پیش آمد و بقول مردم توفیق اجباری شد تا علاوه بر کتابخوانی روال معمول،  توجهی جدی به گوش کردن کتابهای صوتی بشود. خوشبختانه علاوه بر  چند امکان  از نهادهای دولتی، تعداد زیادی از اشخاص در کانال ها و گروه های مختلف فضای مجازی تعداد زیادی از کتاب های صوتی را برای استفاده سایرین به اشتراک گذاشتند ، کاری ماندگار که استفاده و بهره برداری از آنها میتواند بخشی از اوقات آزاد افراد را بطور موثر پوشش دهد .

 فرصتی شد تا در این روزها چند کتاب صوتی را با دقت گوش کنم . کتابهایی که تا بحال فرصت خواندنشان را نکرده بودم ، صمیمانه به افرادی که بطور خودجوش و باصرف وقت به تهیه کتاب صوتی پرداخته اند و از فرصت پیشامده برای خود و دیگران اوقات مفیدی ساخته اند خدا قوت و دست مریزاد میگویم .

 در بین چند کتابی که به فایل صوتی تهیه شده از آنها گوش کردم ، کتاب ارزشمند دو قرن سکوت مرحوم استاد عبدالحسین زرین کوب بود که چند سال پیش از این آنرا خوانده بودم و با محتوی و ادبیات آن کاملا آشنا بودم و خواستم مجددا از این طریق محتوی کتاب را یکبار برای خود یادآوری کنم ، کتاب در ۱۴ ، ۱۵ کلیپ صوتی سی تا چهل دقیقه ای با صدای خیلی خوبی از فردی که مشخص است تجربه گویندگی دارد ضبط شده و به اشتراک گذاشته شده است . باکمال تاسف طی گوش کردن به متن و محتوای کتاب متوجه غلط خوانی های زیادی در متن شدم ، چون قبلا با متن آشنایی داشتم توجهم بیش از پیش به اشکالات جلب شد ، وقتی دیدم تنها در یکی ، دو فصل  کتاب بیش از ، ده دوازده تلفظ غلط  وجود دارد و برخی از غلط ها تا پایان کتاب بارها تکرار شده اندو کاملا معنای دیگری را تداعی میکند ، در صدد برآمدم که موضوع را مطرح کنم تا ضمن قدری دانی از تلاش همه کسانی  که احساس وظیفه کرده و با اغتنام از فرصت برای گشترش فرهنگ کتاب خوانی تلاش کرده و تلاش میکنند ، پیشنهاد و تذکری برای دقت و مراقبت بیشتری برای درست خوانی متن ها نیز شده باشد، تا با توجه به در دسترس نبودن متن ظریب خطا و برداشت ناصحیح از متن برای بهره بردار و شنونده زیاد نشود . البته ناگفته نگذارم که تعدادی زیادی از کتاب ها نیز بسیار خوب خوانده شده و سخاوتمندانه در اختیار دیگران برای استفاده قرار داده شده است .

بازهم تلاش کلیه تلاشگران حوزه کتاب و توسعه دهندگان فرهنگ کتاب و کتابخوانی را می ستایم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد