دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

سیمای نا متعادل

  مجموعه نمایشی پایتخت شش، پانزدهم فرورودین به پایان رسید.( البته گفته شدیکی ، دو قسمت پایانی بعداز رفع مشکل کرونا تولید و پخش میشود )،این مجموعه از سال ۱۳۹۰ که اولین سری آن روی آنتن شبکه یک سیما رفت تا نوروز سال ۱۳۹۹ که ششمین سری ان پخش شد ، فراز و فرود هایی داشت و البته در مجموع در هر دوره  از مخاطبان خوبی برخوردار بود . بعبارتی می توان گفت که سریال پایتخت طی چند سال اخیر  از پربیننده ترین مجموعه های نمایشی  تلویزیون بوده است ، اما در زمان نمایش پایتخت شش ، اشکالات سریال بنحوی بود که با وجود غیبت روزنامه ها و انواع رسانه های مکتوب بدلیل شرایط فوق العاده کرونایی ، انتقادات زیادی  توسط منتقدین و تعداد زیادی از مسولان حوزه های مختلف در فضای مجازی مطرح شد . صدا و سیما برای موارد مطرح شده توضیحاتی داد و  برخی نکات مثبت سریال را یادآوری کرد ولی در نگاهی  واقع بینانه  باید گفت بسیاری از ایراداتی که مطرح میشود درست و وارد است . اینکه آمار ارایه شود مبنی بر اینکه مردم استقبال خوبی داشته اند البته این نکته مثبت و دلگرم کننده ای است اما مگر وظیفه صدا و سیما بعنوان رسانه عام و متکی به بودجه عمومی غیر از این است .؟

-صدا و سیما همواره از خود تلقی  رسانه ملی ارزشمدار داشته که سایر دستگاه ها ، نهادها و شخصیت ها را نیز معمولا مورد نقد و ارزیابی قرار داده است، بر این اساس، طبعا خود در  مسیر ارزشمداری باید پیشتاز باشد .

- از این گذشته در مقام بررسی و ارزیابی  نه تنها در مورد این سریال بلکه در مورد سایر مجموعه ها نیز باید ببینیم آیا همزمان مجموعه های دیگری هم در حال پخش بوده  ؟ رقابتی وجود داشته است ؟ چند برنامه طنز و سرگرم کننده روی آنتن پخش همه شبکه ها بوده  که این سریال جایگاه فوق العاده پیدا کرده است ؟نسبت به پنج سری قبل،آیا  سری جدید جایگاه بهتری دارد یا خیر ؟  گاهی در بررسی ها این نکات و انحصاری بودن و بدون رقیب بودن صدا و سیما در داخل کشور فراموش میشود.

- اعلام داشتن بالاترین بیننده در زمان پخش  داشتن افتخار بزرگی است ، ولی باید همه زمینه ها و شرایط این وضعیت اعم از میزان رقابت ، وجود سایر برنامه های شاد و سرگرم کننده ، اجبار مردم برای ماندن و قرنطینه بودن در خانه هایشان ،همه و همه در نظر گرفته شود و علاوه بر انحصاری بودن رسانه ،سهم انحصاری سریال محاسبه نیزشود.

- بدون اینکه بخواهیم دیالوگ ها ، حرکات و مجموعه نقش فرد ، فرد شخصیت های مجموعه نمایشی رامورد بررسی کامل قرار دهیم و حوصله مخاطب را بسر بریم در مجموع باید گفت همه بازگران و شخصیت ها در پایتخت شش کارکتری  منفی تر از گذشته دارند ،علاوه برخی زمینه ها قبلی در سری پایتخت های قبلی  غالبا پرخاشگر ، دعوایی تر و بی ادب تر شده اند .

  - در قسمت پانزدهم سریال سکانسی شبه سکسی  با کپی و برداشت از یک فیلم تولید قبل از انقلاب با بازی بهروز وثوقی و گوگوش  وجود داشت که به شدت مورد انتقاد همه نحله های فکری در جامعه قرار گرفت، هرتوجیه و توضیحی مبنی بر اتفاقی بودن یاطنز بودن این صحنه آورده شود ، رافع و پاسخگوی خطای سازندگان و پخش کنندگان ان نیست .

- آسانگیری مشابه به هیچ وجه در سایر حوزه های برنامه سازی صدا و سیما اعمال نشده و نمیشود ، آیا این رفتار متفاوت سیما و نا متعادل نیست ؟

- همه مواردگفته شده و مواردی که برای جلوگیری از اطاله کلام برشمرده نشد ، برای سیمای جمهوری اسلامی مطرح میشود که خود را همواره پیشتاز حفظ ارزش ها میداند و بارها و بارها از این دیدگاه سایرین را نقد کرده است . شاید اگر این اتفاقات در یک فیلم سینمایی میافتاد ، به این میزان توقع وجود نداشت و به این شدت مورد انتقاد قرار نمی گرفت .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد