دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نقدی بر برنامه نقد سیما


 پس از طرح انتقادات گسترده از افول محتوای ارزشی و اخلاقی سریال پایتخت شش نسبت به سیرسالیان گذشته سریال ، مدیریت سیما در پایان پخش پانزده قسمت از آن ،برنامه ای نقدگونه با حضور کارگردان ، مشاور و ناظر محتوایی سریال ، مجری سابق برنامه هفت  سیما و دو میهمان بعنوان کارشناس و منتقد برگزار کرد. این برنامه حدود سه ساعت در دو بخش ، پخش شد و شرکت کنندگان تلاش کردند انتقادات مطرح شده نسبت به مجموعه نمایشی مذکور را پاسخ دهند . در مورد برخی مطالب مطرح شده در این برنامه نکاتی قابل ذکر و یادآوری است .

-- اینکه در برنامه گفته میشود ، مجموعه به پایان نرسیده  و باید چند قسمت یا قسمت های بعدی ساخته ، پخش و قضاوت شود ، اما سیما در این زمان به ضرورت بررسی و پاسخگویی رسیده ، در مجموع نشان از پذیرش  انتقادات فروان در فضای عمومی جامعه و  رسانه ای کشور  و تلاش برای رفع و رجوع آن و اقدامی مثبت است .

--متاسفانه پاسخ به سوالات و انتقادات مطروحه غالبا  قوی و اقناع کننده نبود ، اینکه در برابر طرح ایرادات بجای پاسخ دقیق مورد به مورد  به ذکر  برخی از دیالوگ ها مثبت دیگرپرداخته شودکافی  و رافع ایرادات نیست .

-- باور کنیم که برای ارزیابی صرفا بر شمردن و ذکر آمار و میزان مخاطب بدون در نظر گرفتن سایر جوانب  کافی نیست . موقعیت زمانی نمایش ، پخش سریال های رقیب اگر در زمان پخش وجود داشته است ،عامل مهم  میزان رضایت مخاطبان ،میزان تحقق اهداف پیش بینی شده  برنامه ریزان سیما بابت تولید و هزینه بالایی که برای آن صرف شده  است .این نکات در مجموع می تواندجایگاه مجموعه نمایشی را مشخص کند. این موارد معمولا دراستانداردهای  ارزیابی سیما نیز وجود دارند  .

--شاید در زمان تماشای مجموعه نمایشی،  از شوخی آن لحظه ، حتی ناسزایی که نثار شخصیتی  از داستان میشود ، لبخندی بر لب برخی از تماشاگران بنشیند ، ولی یادمان باشد که بیننده ها، عمدتا تحصیلکرده و دارای دسترسی به رسانه های دیگر ،اهل تفکر ، بررسی و مقایسه هستند و نوعا برنامه ها را کلی ارزیابی و مقایسه میکنند .

-- بررسی چگونگی  و کیفیت بازی هرکدام از بازیگران ، نقد ساختاری سریال  ،شکالات احتمالی در مراحل تولید،تصویر برداری ، تدوین ، صداگذاری ، موسیقی و سایر نکات فنی و هنری سریال موضوع دیگری است که در این یادداشت مد نظر نیستند . جنبه مورد توجه ما محتوا و مدیریت محتوایی است که صرفا در اختیار و مسولیت سلسله مراتب مدیران سیما است .

-- غالب شخصیت های سریال در سری شش، نسبت به قبل ،بدرفتار ، مشکل دار تر و کوچکترها نسبت به بزرگتر ها بی ادب تر شده بودند .آنچه که بیننده ها هرشب از شبکه یک سیما دیدند،سرشار از رفتارهای بی ادبانه ، توهین ، قاچاق موادمخدر ، دو به همزنی و خیانت در امانت بود. اینکه صرفا گفته شود این موارد در یک مجموعه طنز مطرح شده ، بزرگنمایی شده و باید درک شود که جایگاه طنز این اقتضایات را دارد ولی در جایی دیگر یکسری دیالوگ ها برشمرده شوند که مثبت هستند و بار ارزشی دارند ،کفایت نمیکند چون قاعده پیش گفته که مجموعه طنز است ، لابد شامل همه مجموعه باید بشود .

-- صدا و سیما معمولا نسبت به  نادیده گرفتن موازین اخلاقی ، رفتاری حساسیت نشان میدهد، عملکرد برخی مسولان  را زیر ذره بین گذاشته و نقد میکند . چه اشکالی دارد ، با وسعت دید بیشتر و پاسخگویی بهتر به نقد  عملکرد های خود نیز بپردازد وبر مبنای متر و  مکیال خود،  آنجایی که لازم است رسما و علنا عذرخواهی  بکند .

-- در لابلای بحث و نقد اشکلات پیش آمده در سریال ، تعریضی هم به نقد ملایم وزیر ارشاد از سریال شد و بجای توجه به محتوای بیان شده ،  عملکرد وزارتخانه او مورد نقد تند قرار گرفت . اینکه تعدادی از فیلم های سینمایی دارای اشکالاتی هستند، ایراد واردی است ، اما باید گفت شما که  این برنامه را به اصطلاح برای نقد و پاسخگویی به ایرادات مطرح شده به عملکرد سیما تدارک دیده اید ،بهتر نیست  از این فرصت پیش آمده به احسن وجه برای اقناع مردم استفاده شود ، سینما که  در سال حدود  صد فیلم تولید میکند و به همین میزان برنامه در نقد و بررسی آن در شبکه های مختلف تولید میشود و اتفاقا منتقدینی مستقل و بدون رودر بایستی برای آن برنامه ها دعوت میشوند و حتی گاه بدون حضور منتقدان در برنامه های مختلف  مورد عنایت قرار میگیرند .

-- گاهی مسولان تلویزیون جایگاه عمومی ، انحصاری و فراگیر سیما  و بودجه عام آن از خزانه عمومی کشور را  فراموش میکنند ودر مقایسه یا به طعنه از سینمای محدود و کم رمق  کشور یاد میکنند که کاملا بی تناسب است  ، میزان  تولیدات اندک، تعداد تماشاگران محدود ، بودجه بسیارکم حمایتی ، تولیدات مستقل ، تماشاگران انتخاب کننده و همه مختصاتی که در مورد سینما بطور اعم و سینمای کشورمان خاص تر وجود دارد، این دو حوزه را دربسیاری از جنبه ها غیر قابل مقایسه می سازد ،برای همین است که  تلویزیون به دلیل استاندارد های سختگیرانه تر ، ارزشی تر و با توجه به مخاطب بودن خانواده ها  با وجود نیاز به فیلم سینمایی تنها تعداد بسیارکمی از فیلم های تولیدی را انتخاب و خریداری  و آنهم با ممیزی های مجدد خود پخش میکند .

-- در روزهای پخش سریال در چند مورد برخی بازیگران دو سه دیالوگ حذف شده  قبل از پخش را بعنوان سانسور عنوان و آنها را در فضای مجازی منعکس کردند ، قبلا چنین رفتارهای نقدگونه یا اعتراضی در سینما و توسط سازندگان مستقل اتفاق افتاده بود، ولی در سیما این اتفاق کم نظیر بود ، سیما بهتر بود و بهتر است بعنوان تولید کننده ، سفارش دهنده ، تصویب کننده، تامین کننده بودجه و پخش کننده ،بطور شفاف موضع خود را نسبت به این موضوع مشخص کند ،بسیار نیکو و شایسته خواهد بود. اگر سیما در شفاف سازی صورت هزینه ها و پرداخت دستمزدها، چهارچوب قراردادها  ، محدوده مسولیت و حقوق عوامل سریال ها هم پیشقدم شود، این رویه  بخوبی میتواند در اطلاع رسانی شفاف همه دستگاه های فعال ملی و با بودجه عمومی سازنده و الگو باشد . .

--در برنامه اشاره ای گذرا به سکانس شبه سکسی و کپی شده از یک  فیلم  فارسی قبل از انقلاب شد و بسرعت از آن گذشتند و به هیچوچه حق مطلب ادا نشد ، مدیریت تلویزیون کلاه خود را قاضی کند ،بر اساس معیارهای اعلامی خود، آیا اگر چنین اتفاقی در یک فیلم کم بیننده و غیر معروف میافتاد به همین نحو و با بی اهمیتی از آن میگذشتند ؟، تلویزیون که کلی سلسله مراتب طرح ، تصویب ، نظارت بر ساخت  و نظارت بر پخش دارد ، لا اقل  بهتر است  مدیران اصلی و عوامل ذیربط رسما از این سهل انگاری عذرخواهی کنند.و در قبال سایرین که رسانه در اختیار ندارند با سعه صدر بیشتری برخورد کنند .

منتشر شده در خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۹



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد