دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

به مجلس جدید امیدی هست ؟

 مجلس جدید ( مجلس یازدهم )در حالی تشکیل شد که طی انتخابات آن کمترین مشارکت مردمی نسبت به دوره های قبل صورت گرفت ، این عدم استقبال بدلایل مختلفی بود و کارشناسان مواردی چون تایید نشدن گرایش های متنوع سیاسی توسط اعضای شورای نگهبان ، بی انگیزه شدن بخشی از مردم ، دلسردی اصلاح طلبان  ، کم اعتبار شدن مجلس در دوره های قبلی و امثال آن را دلایل  کمی استقبال و مشارکت مردم در تشکیل مجلس جدید برمی شمارند .هرچه بود و هرچه شد ،مجلس طبق قانون و عرف موجود تشکیل شد ولی قدری کم رونق تر از قبل و البته به لحاظ سیاسی یکدست تر و همگن تر

در این زمان و طی چند هفته ای که از شروع کار مجلس گذشت ، نمایندگان مجلس،  وزیران  مختلف را برای ارایه گزارش  به صحن علنی دعوت و به گزارش حوزه تخصصی آنها گوش فرا دادند  و در جریان آخرین وضعیت کشور قرار گرفتند. نمایندگان حین گزارش برخی از وزیران  سولات و بعضا،انتقادات و اعتراضاتی کردند که غالبا  نشان از یک تحول فکری و  حضورنگاهی تازه و راه گشا در صحنه سیاسی کشور نبود ، در چند مورد بویژه طی سخنرانی و ارایه گزارش آقای ظریف وزیر امورخارجه  کار به توهین و هتاکی هم رسید . اینکه نماینده ای به هر دلیل بویژه گرایش سیاسی متفاوت یا مخالفت با راه و رسم قبلی از وزیر انتقاد کند امر قابل قبولی است اما هتاکی ، توهین ، هیاهو ومزاحمت برای سخنران  ، نیازی به نماینده شدن ندارد, اموری است که از دست هر آدم آموزش ندیده و مجلس ندیده ای هم برمیآید. در جریان رای گیری برای تایید اعتبارنامه نمایندگان نیز مجاس یک حرکت عجیب و جدید انجام دادند ،اعتبار نامه یکی از منتخبین پس از فشارها ، تبلیغات و بررسی های چند باره تایید نشد .انچه که در عمل دیده شد حرکاتی بود که یا شباهتی به مجالس قبلی نداشت . فردی ، صلاحیتش توسط منابع چهارگانه و شورای نگهبان تایید ، شد ، در صحنه علنی مورد اعتراض چند نفر قرار گرفت در شعبه مربوط و سپس کمسیون تحقیق بررسی شد ، کمسیون با اکثریت نماینده را تایید کرد ، دوباره  سوال شد ، تایید کردندو بلاخره آنقدر داستان کش پیدا کرد تا با فاصله ای نسبتا ناچیز بین موافقان و مخالفان،  رای به عدم صلاحیت او دادند ،حتی اگر این رفت و برگشت ها و تکرار بررسی ها همه و همه در مسیر قانونی صورت گرفته باشد . افشاگری ها ، مخالفت ها ، حمله ها و هجوم به شخصیت نماینده مذکور در فضای مجازی و برخی رسانه های رسمی بیشتر یک حرکت ضد اخلاقی بود تا شفاف سازی ، منظور اینکه اگر مشکل از صلاحیت است منابع و تعیین صلاحیت مشخص هستند ، اگر قرار بود همانند دوسه نماینده مورد اعتراض قرارگرفته دیگر  به نتیجه کمسیون تحقیق اکتفا شود، طبعا کار تایید همانجا تمام  شده بود . به هر روی اکثریت عددی نمایندگان در پایان رای به عدم صلاحیت دادند ، اما هیاهوهای یکسویه و تخریب شخصیت در فضای بیرون از مجلس هیچ جایگاه قانونی ، یا محل توجیه اخلاقی ندارد .از نمایندگان پیگیر این رد اعتبارنامه انتظار میرفت  که فارغ از دیدگاهی شخصی  یا جناحی تحت هر شرایطی با حرکات ضد اخلاقی برخورد و مقابله  می کردند.در همین مورد اظهار نظرها و نقدهای متعددی مبنی بر بدعت گذاری در آغاز کار مجلس ابراز شد که از آن میان اظهارات آقای دکتر مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس دهم قابل توجه بود . او اینگونه برخورد را غیر عادلانه ، بی سابقه و برخوردهای صورت گرفته در فضای رسانه ای را دور از اخلاق خوانده بود .

مصاحبه ای خواندم از یک خبرگزاری رسمی کشور با تعدادی از نمایندگان  عضو کمیسیون تازه تشکلیل شده فرهنگی  ، با کمال تاسف بیشتر این نمایندگان از حضور در کمیسیون فرهنگی راضی نبودند و بعضا گفته بودند که چون ظرفیت در کمیسیون های مورد نظرشان تکمیل بوده ناچارا به کمیسیون فرهنگی که داوطلب زیادی نداشته پیوسته اند ، از این بدتر و نا امید کننده تر پاسخ چند تن از نمایندگان مذکور راجع به کتاب خوانی و مطالعه آنها بود پاسخ هایی که حکایت از دوری آنها از فضای مطالعاتی ، کتاب خوانی است . در دو سه هفته اول کار مجلس نیز بعضی پیشنهادات توسط برخی از نمایندگان منعکس و منتشر شد که بعضا عجیب و غریب بود مثلا یکی پیشنهاد داده بود که ختم قرآن بگیرند یا امثال آن که اینها را لازم نیست فردی نماینده باشد تا طرح بدهد و پیشنهاد  کند .

البته تعدادی از نمایندگان در ادوار قبل هم بوده اند ، تعدادی نیز از سیاستمداران و مجریان و کارگزاران حکومت  در حوزه های مختلف بوده اند، امیدمیرود  با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی هنوز در ابتدای راه خود است ، برنامه ریزی ها و راه کارهایی ارایه دهد که تحول آفرین  و حلال مشکلات فعلی کشور همچنین آبرو بخش برای کشور و ملت ما باشد . طبعا راه کارها می بایست انجام شدنی ، صحیح و تداوم یابنده باشند . امیدواریم موفق شوند و برای کشور راه کار ها و سیاست های ماندگاری تدوین کنند  و حمایت کنند تا محیطی آزاد برای نقد و پروش افکار و حفظ کرامت همه هموطنان فراهم آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد