دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

محرمی متفاوت

 تصور اینکه روزگاری برگزاری مراسم عزاداری پر شور دهه اول محرم به کلی متفاوت شود و از تظاهرات مراسم کاسته و ارایه عزاداریها متفاوت شود تقریبا برای هیچکس قابل پیش بینی نبود ، البته این تغییر تحت تاثیراپیدمی و بیماری فراگیر کوید ۱۹  مختص به مراسم عزاداری حضرت امام حسین ( ع ) و یاران با وفای ایشان نبود ،طی ماه های اخیر تقریبا همه اشکال زندگی اجتماعی و حتی زندگی خصوصی مردم دستخوش تغییراتی جدی شده  است .

مراسم  محرم امسال و گرامیداشت یاد شهدای کربلا بسیار متفاوت و در بسیاری از موارد ابتکاری برگزار میشود . مشارکت گروه های مردمی در مساجد ، اماکن عمومی و حتی برخی منازل  برای تهیه لوازم بهداشتی ، توزیع ماسک  و دستکش به عنوان نذر  امام حسین ( ع ) شروع پدیده  و ابتکارجدید وقف بهداشتی ، توزیع سبد کالای اهدایی بجای عذاهای نذری سالیان گذشته و پذیرایی، ارایه سخنرانی و برگزاری روضه از طریق فضای مجازی ، برگزاری روضه با جمعیت محدود دو ، سه خانواده در منزل، به اشتراک گذاشتن منتخب عزاداری ها و اشعارعاشورایی، راه اندازی تکیه سیار برای عزاداری در محلات ، عزاداری با رعایت فاصله در فضای باز کوچه ها، میادین ، صحن های مساجد و  امامزادگان و ، ، تلخیص و فشرده کردن مراسم های چهار ، پنج ساعته به مراسم های زیر دو ساعت ،برگزار نشدن مراسم های عظیم  و فشرده زیارت قبور و اماکن متبرکه  . .

آنچه که مسلم است به یاری خداوند ویروس فراگیر کرونا از صحنه زندگی مردم خواهد رفت ،گرچه  در این مدت  در جنبه های شکلی مراسم بناچار تغییراتی ایجاد شد،  اما برخی از ابتکارات در برگزاری ها و همایش های مذهبی  اتفاقا بر محتوای مراسم افزود . گزینش و انتخاب سخنرانانی که  سنجیده تر ، عالمانه تر و مستندتر سخن میگویند  به  دلیل گستره سخنان و در دسترس بودن و ماندگاری بیاناتشان  می تواند برای تداوم این راه حتی بعد از کرونا امید بخش باشد ، برخی از سخنرانان و مداحان در مجالس و محافل محدود بدون توجه به عواقب منفی سخنانشان آنقدر بحث های عجیب  و نقل های  بی سند  داشته اند که جز ابهام و بعضا وهن مذهب تاثیری نداشته است ، شاید جریان جدید که با پیشقراولی جوانان  باسوادو شیقته مرام و عقیده امام حسین ( ع ) انجام میشود ،بتواند در تصحیح این روند تاثیری  شایسته داشته باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد