قدیم که میگم منظور ۱۰۰ سال پیش یا بیشتر از آن نیست .منظور ۴۰ یا ۵۰ سال پیشه که ان هم زمان زیادی است ، اما هنوز جمعیت زیادی از روضه رفته ها وشاهدان آن زمان در جامعه حضور دارند ، این خاطرات برای نسل فعلی خیلی قدیمی حساب میشه ، چون از نزدیک شرایط آنزمان را ندیده و لمس نکرده اند، در نتیجه خیلی وقت ها تصویر کاملی از آن دوران ندارند .
ان وقت ها چند جور روضه خوانی در محله های شهر بر پا بود ، روضه خوانی های رسمی و معروف در مساجد و حسینیه ها با اعلام و تبلیغ و حضور اقشار مختلف ، روضه خوانی های محلی که با قصد و نیت یک واقف یا وصیت اجدادی یک خانواده بصورت ثابت در سال در منزل یا حسینیه یا محلی مشخص حتی جایی مثل گاراژ برگزار میشد ، برگزاری این مجالس بعضا قدمت چندین نسل را داشتند، کسی نذر و نیت کرده بود که دهه اول محرم ، ایام اربعین یا روزهای دهه آخر صفر یا مقطع دیگری در منزلش روضه ابا عبدالله الحسین ( ع )برگزار شود و این نذر گاهی بصورت وصیت مکتوب یا توصیه و سفارش شفاهی به فرزندان منتقل شده بود ،در این نوع برگزاری مراسم ،روضه گرچه عمومی است ولی بیشتر دوستان وآشنایان بانی مجلس ، فامیل و افرادی از محدوده محله یا آشنایان قدیمی شرکت میکردند ، تعدادی از این خانواده های بانی و منازل محل برگزاری را در شهرمان یزد دیده بودم و هنوز هم در مواردی این رسم برقرار است و این مراسم برگزار میشود، بعضی بدلیل قدمت زیاد در سطح شهر معروف هستند و همه میدانند که هر ساله ایام محرم مثلا بعد از اذان صبح ، این مجلس دایر است ، ابتدا نماز صبح به جماعت برگزار میشود ، سپس زیارت عاشورا قرایت میشود و بعد سخنرانی و روضه کوتاه و در پایان ، پذیرایی از حاضرین و صرف صبحانه ودعای ختم مجلس ، طول زمان برگزاری این مجالس به نحوی است که با پایان یافتن آن در روزهای غیر تعطیل شرکت کننده میتواند اول وقت کار اداری یا آزاد خود را شروع کند ، البته تعدادی از این نوع روضه ها و مجالس در شب ها و پس از اذان و با اقامه نماز مغرب شروع میشود ،
نوع دیگر از مجالس روضه که در گذشته بیشتر رونق داشته و امروزه خیلی کمتر شده است ، هفته خوانی بود که معمولا متوقف در ایام خاص نبود ، طی هفته و در طول سال یا ماه های مختلف برگزار می شد ، هفته خوانی با شرکت یک روحانی یا سخنران در منزل و حضور افراد خانواده و جمع محدودی از اطرافیان بود، معولا پذیرایی مختصر و ساده ای نیز صورت میگرفت ، گاهی هفته خوانی مختص خانم ها بودکه تنها خانم های فامیل و آشنا جمع می شدند. در حال حاضر نیز هفته خوانی در برخی از مناطق نه به اندازه قدیم ، ولی موردی و محدودتر برگزار میشود .
طبعا تغییر سبک زندگی مردم در جامعه ، افزایش آپارتمان نشینی ، کم شدن خانه های حیاط دار و مستقل که برگزاری هر نوع مجلس و محفلی را آسان و دلچسب میکرد چون باعث مزاحمت و آزار دیگران نمی شد ، توسعه ،تعدد و تنوع شبکه های رادیو تلویزیونی ، دسترسی به محتواهای فضای مجازی بویژه سخنرانی ها و عزاداری ها ، برخوردار نبودن بسیاری از مردم از خانه های بزرگ برای برگزاری مجالس بزرگ، سنت برگزاری روضه بعنوان یک سنت مذهبی ، اجتماعی را در اشکال مختلف دچار تغییر کرده است .در کنار شیوه های گذشته ، عده ای با اندک امکانات و بهره گیری از فضای مجازی محتوای ارزشی و مذهبی مناسب تازه تولید شده همچنین بخش هایی از عزاداریها ، سخنرانی ها ، مداحی ها ی مجالس گذشته را به خوبی در اختیار جمع کثیری از مردم قرار میدهند .امسال به دلیل شرایط خاص کرونایی ، تعدادی از مردم نیز به برگزاری روضه امام حسین با تعداد اندکی مستمع به جهت رغایت موازین و پروتکل های بهداشتی اقدام کردند ، در محرم سال جاری ( ۱۴۴۲ ه ق) رسانه ها و امکانات فضای مجازی سهم مهم و نقش تاثیر گزاری در برگزاری مراسم های محرم بر عهده گرفتند .