دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نذورات ابتکاری در روزگار کرونا

 محرم بویژه ایام تاسوعا و عاشورا ، روضه خوانی ها ، عزاداری ها و گردهمایی های حسینی با هر نام و عنوانی همواره با پذیرایی های مختلف ، توزیع غذای نذری، صف بستن مردم  برای گرفتن غذای امام حسینی از بابت نیت خیر بانی و انگیزه خیرات و یاد سیداشهدا و یاران و همراهان شهیدش همراه بوده است ، این سنت حسنه طی ده ها سال و در برخی از خانواده ها ، نسل اندر نسل ، طی صدها سال ، هیچگاه جایگزینی برای خود نیافته بود . هر کس هرنوع نذر و یادخیر دیگری داشت در کنار این خیر مستمر انجام میداد ، ولی امسال حضور ویروس کوید ۱۹ و اپیدمی کرونا در جامعه ، شکل اعانات و خیرات و نذورات  را نیز تحت تاثیر خود قرار داد و در سطحی وسیع در آن تغییر ایجاد کرد ، بایک برداشت حدودی و غیر دقیق میشود حدس زد که در محرم سال جاری  شاید یک دهم از مراسم های خرج دادن و نذری پخش کردن به شیوه سابق تداوم یافت در عوض بنابر شرایط جدید جامعه ، مردم بطور خود جوش تلاش کردند تا  اقداماتی موثرتر و ماندگارتر را بنام نذر یا هدیه در راه آمام حسین ( ع ) جایگزین کنند . هزینه ها واقداماتی که اِثار اجتماعی عمیق تری داشت .

خرید و توزیع  هزاران قلم بهداشتی در سطح وسیع ، تهیه هزاران بسته  معیشتی و توزیع آن ها در مناطق و محل های فقیر نشین  از آن جمله است . اطلاع دارم که در برخی از استان ها همانند یزد که در سال های گذشته هیات های متعدد عزاداری بویژه سینه زنی آنها معروف و مورد توجه بود ، اعضای هر هیاتی با جمع آوری کمک اقدام به آزادی چند نفر از زندان کرده اند یا وسایل نسبتا گران قیمت مثل ونتیلاتور و دیگر اقلام مورد نیاز تهیه کرده و به بیمارستان های   اهدا کرده اند.همچنین هرهیات چند هزار بسته معیشتی برای افراد افراد نیازمند فراهم  و توزیع کردند .

با درس و تجربه محرم امسال چه خوب است که علاوه بر نذرهایی چون تهیه غذا در سطح وسیع که طبعا چون در راه و بنام امام حسین ( ع ) است ،مثبت ، سازنده و پر خیر و برکت است ، تلاش های وسیع تر و کمک های بزرگتر ، مانند تجهیز کردن مراکز بهداشتی و درمانی یا آزادی زندانیانی که خانواده هایشان چشم به راه آزادی آنان هستند باقیات و صالحاتی مستمر برای خود فراهم نماییم . به برکت حرمت شهدای مظلوم کربلا  ، انشاالله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد