دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نویسنده خوش نگاه و شیخ بی خانقاه

 در  زمانه ای  که نشر و  بازار  کتاب  بی رمق تر از هر زمانی است . تالیف کتاب و نشر مطالب خواندنی بین مردم کشورمان توفیقی کم نظیر است که نصیب  آقای سید عطاالله مهاجرانی شده است .کتاب شیخ بی خانقاه ، به عبارتی جلد دوم کتاب حاج آخوند اثر قبلی نویسنده است که سال قبل ( ۱۳۹۸ ) و یکسال بعد از چاپ اول  (۱۳۹۷ )نسخه ای از آنرا خریدم که چاپ هفدهم آن بود و دو ، سه ماه بعد چند نسخه برای اطرافیان گرفتم که چاپ نوزدهمش به دستم رسید. شیخ بی خانقاه کتابی است شیرین  با شرح حال و داستان هایی واقعی و سرشار از حکایت ها و حکمت ها ، آنهم از یک روحانی گمنام ،همراه  و همسان مردم، کشاورزی در یکی از روستاهای استان مرکزی که مثل سایر روستاییان ساده و بی آلایش  زندگی میکرده است ،کار مفید و تاثیرگذار نویسنده این است که شخصیتی آشنا برای نسل قبل و در محدوده یک روستا را با این اثر،معروف تر و ماندگار تر کرده است . بنحوی که هر مطالعه کننده ای پس از مطالعه کتاب و آشنایی با نویسنده و جغرافیای نشو و نمای او و محدوده وقوع داستان ها، تمایل دارد در اولین فرصت ممکن به روستای مهاجران سفر کند ، موقغیت ها ی ذکرشده رااز نزدیک ببیند ، تغییر های رخداده پس از نیم قرن در محیط را نظاره کند و البته  با حضور بر سر مزار حاج آخوند برای آن شخصیت محترم ، دانا و گمنام  فاتحه ای قرایت کند .  به راستی چند نفرحاج آخوند در گوشه کنار کشورمان ، برکت حضورشان روشنی بخش و راهنمای دیگران است ،؟ چرا کمتر این گونه شخصیت ها معرفی میشوند. ؟  فکر میکنم  امروز در جامعه ما نویسنده و جستجوگری همانند نویسنده حاج آخوند و شیخ بی خانقاه نایاب تر از شخص حاج آخوند است ، نویسنده ای خوش نگاه که زوایای فکری ، اخلاقی و مشی و روش شخصیت های مردمدار و نکته دان در زندگی همچون حاج آخوند را به زبان قلم بیان کند .

در کتاب شیخ بی خانقاه در ادامه حکایت هایی از زندگی و گفتگوها و رفتارهای اخلاقی و سازنده حاج آخوند با چند گفتگوی مفید و پرمایه شخصیت محوری حکایت ها با میهمانان ، مراجعان و ملاقات کنندگان روبرو میشویم که بحث هایی به یاد ماندنی و پر محتوا است .برای مثال طولانی ترین حکایت کتاب گفتگو یی است در مورد کتاب بوف کور صادق هدایت ، همچنین نقد دیگر نوشته ها و دیدگاه های این نویسنده ، بدون تردید این گفتگو یکی از بهترین نقد و بررسی ها در این زمینه است که با کلامی ساده و بیانی روشن در مورد کتاب بوف کور صورت گرفته است .

امیدوارم در جامعه بیش از این شاهد ظهور و حضور شخصیت های موثر و سازنده ای چون حاج آخوند باشیم ، همچنین نویسندگانی که با قلم شیرین خود رونق بخش بازارکتاب و توسعه دهنده مطالعه در جامعه باشیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد