دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

هنرمندان دیروز و سلبریتی های امروز

 خدا رحمت کند شخصیت های هنری و محبوبی چون جمشید مشایخی ، داوود رشیدی و محمدعلی کشاورز که در مناسبت های مختلف در جشن های گلریزان ، جمع آوری کمک برای نیازمندان همراهی با بیماران و مشکل گشایی قشرهای آسیب پذیر ، تا آخر با هر زحمتی که  بود حاضر می شدند ، حتی مرحوم مشایخی چندبار با اینکه خود وضعیت جسمی مناسبی نداشت ، تازه از بیمارستان مرخص شده بود به اصرار برگزار کنندگان مراسم خیریه یا جشن نفس شرکت می کرد . آقای پرویز پرستویی هم بارها با برنامه های مشابه همکاری کرده و در مواردی برای گرفتن رضایت  از خانواده  صاحب دم  که امکان قصاص  مجرم را داشته تلاش کرده است . .

امثال این تلاش ها در کنار هنرنمایی ها و خاطره آفرینی ها، طی سال های متمادی  ،شخصیتی  را متمایز از سایرین و در ذهن و خاطر مردم ماندگار میکند ،بالاخره به قول حافظ :

      نه هرکه چهره برافروخت دلبری داند               نه هرکه آینه سازد سکندری داند

     نه هرکه طرف کله کج نهاد و تند نشست            کلاه داری و آیین سروری داند


حضور موثر هنرمندان جوانتر ،سلبریتی هایی که در حوزه هایی معروف و مشهور شده اند ، در اینگونه حرکت های مردمی بسیار کمرنگ است ، در عوض در مواردی بعداز فضاسازی های کلی در یک موضوع روز از خارج و داخل  اظهار نظری از جانب برخی  منعکس میشود که بعضا بعدا مجبور به تصحیح ، تغییر یا تکذیب آن نظرات میشوند . به راستی وقتی یک شخصیت هنری ، فرهنگی در میان مردم زندگی میکند و نبض جامعه در دستش هست  ، اگر قرار است نظری ابراز کند چرا منتظر دیگران و فضاسازی های از خارج به داخل و امثال آن می نشیند ، تجربه نشان داده که اکثر واکنش های سیاسی در این راستا همه جانبه نبوده بعضی با خود عهد کرده اند که در این حوزه ورود نکنند ، خوب در سایر مسایل فرهنگی ، اجتماعی  چرا برخی باید تابع جو هیجانی و احساسی ایجاد شده توسط دیگران باشند ، چرا خودشان بر اساس فهم فرهنگی اجتماعی  از جامعه ای که در آن هستند نظر ندهند ، چرا از محبوبت خود مانند هنرمندان محبوب گذشته در دل توده ها بودند و راه  مرحم گذاشتن بر آلام جاری مردم بهره نبرند ، البته در این مسیر صرف اظهار نظر تاثیری ندارند ، مردم می بایست هنرمندان محبوب و خاطره افرینان خود را در مصایب و مشکلات همانطور که در شادی ها جشن و سرورها در کنار و همراه خود  بینند . به فرموده سعدی :


   تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن         به دمی یا درمی یا قدمی یا قلمی

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد