دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دولت گرفتار با اقتصاد بیمار

 آقای روحانی و تیم همراه او به هیچ وجه در ابتدای کار وضعیت فعلی را پیش بینی نمیکردند ، با اینکه تقریبا همه وزیران دولت یازدهم و اکثرا وزیران دولت  دوازدهم افراد باتجربه و شناخت کافی از اوضاع و احوال جاری کشور بودند ولی هیچگاه پیش یینی وضع موجود فعلی در بعد اقتصادی نمیکردند ،

-با همه فراز و فرود ها و با توجه به اینکه دولت دهم ( دولت دوم آقای احمدی نژاد )در یکسال ، یکسال و نیم پایانی خود دچار مشکلات متعدد از جمله تحریم های خارجی بویژه صدور و فروش نفت کشور یعنی شاهرگ حیات اقتصادی شده بود ، دولت یازدهم( دولت اول آقای روحانی ) توانست با در پیش گرفتن سیاست مذاکره ، گفتگو و تعامل با جهان و تصویب برجام  در داخل و توافلق در خارج به ثباتی در بعد اقتصاد و جلب توجه کشورهای خارجی به موقعیت و اهمیت ایران ، تحرک در جلب توریسم و جذب سرمایه گذاری ، چهار ساله دولت یازدهم رابا آرامش نسبی ، بخوبی و رضایت نسبی مردم طی کند .

اما با شروع چهارسال دوم روحانی اتفاقات مهمی افتاد که به هیچوجه در معادلات و محاسبات دولت پیش بینی نشده بود  از جمله :

-- خروج یک جانبه ترامپ ،رییس جمهور آمریکا از توافق برجام ، برجامی که هزاران ساعت وقت دست اندرکاران و عوامل دیپلماسی ، برنامه ریزی ، حتی امنیتی و سیاسی کشور را معطوف خود ساخته بود ، این اقدام آمریکا شوک بزرگی بر پیکر دولت روحانی وارد کرد. شوکی که برای این مجموعه غیرقابل باور بود ، بویژه که دولت های دیگر بویژه کشورهای اروپایی  نیز علیرغم قول و قرارهای قبلی نتوانستند یا نخواستند در مقابل این عهد شکنی کارموثری انجام دهند ، حتی گاهی سنگ اندازی هم کردند .

بعضی برنامه ریزی های غلط اقتصادی و تصمیمات دولتهای  قبل بویژه دولت های نهم ودهم آثار خود را در این زمان نشان داد. بدترین و منفی ترین آنها ، ورشکستگی و بدهی ده ها بانکی بود که بطور مصنوعی ظاهرشان حفظ شده بود ، دولت های یازدهم و دوازدهم برای بازگردندان سرمایه های مردم مجبورشدند که بدهی آنها را بپردازند و از جیب مردم و خزانه  عمومی، کسری دارایی آنها را بپردازند .در نتیجه این اقدام  یک فشار تورمی برای مردم حاصل شد ، اقدامی که دولت با بی میلی تمام و در نتیجه تصمیم کلی نظام انجام داد .

 --تداوم مخالفت های رقبا در طول دولت های یازدهم و دوازدهم در بسیاری از جنبه ها حالت عملی به خود گرفت و بر دشواری ها افزود و دولت را از این لحاظ نیز درگیر و گرفتار کرد.شاید در همه دولت های گذشته این  حرکات و اقدامات بوده اما این بار این اقدامات وسیع تر و در زمانی سخت تر صورت گرفته و میگیرد.

---تداوم و افزایش تحریم ها بویژه فشار بر جلوگیری فروش نفت باعث افزایش غیرقابل باور دلار و در نتیجه ایجاد  ابر تورم در کشور شده است .

-  -- انتشار ویروس کوید ۱۹ و گسترش  غیر قابل پیش بینی بیماری کرونا در ایران و جهان نیز بر همه فعالیت ها سایه افکند .بسیاری از فعالیت هاکند ، بعضا متوقف شدند هزینه های فراوانی با خود آوردند .

-- با وجود موارد ذکر شده قبل نباید سهم مستقیم دولت را در برخی از مشکلات نادیده بگیریم ، مواردی که با هر دلیل برهان ،شرح و تفسیر قصور دولت در آن مشخص است ، مثل تاخیر در معرفی  وزیر صمت ، دفاع ضعیف از کاندیدای اول وزارت ، تاخیر در معرفی کاندیدای بعدی، و ماه ها خالی گذاشتن پست وزارتخانه عظیم و موثر در  زندگی مردم که عملا از سه وزارتخانه مرتبط با کالاها و نیازهای روزمره مردم سرو کار دارد.حتما دولت برای خود توجیه و توضصیحاتی دارد ولی هرچه بوده باید به هرشکل آنها را رفع و رجوع میکرد .

-- باوجود مشکل کرونا انتظار مردم این است که هرکدام از وزیران حضور میدانی بیشتر و ملموس تری در میان مردم و صحنه های مختلفی داشته باشند، از مجموع وزارتخانه سه ، چهار وزارتخانه حضور و نمایش فعالی دارند ، نمایش حضور سایر وزارتخانه ها و سازمان ها مناسب نیست .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد