دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

مدیریت اعتماد گریز و اعتبار سوز صدا و سیما

   این روزها شاهد تکرار  برخی اقدامات خام ، فرصت سوزی و بی اعتنایی  صدا و سیمابه درخواست های خیل عظیم مخاطبان بودیم ، به نظر میرسد گاهی مدیران این سازمان عظیم و رسانه عمومی جایگاه ، موقعیت و رسالت این دستگاه را فراموش میکنند . صدا و سیما با توجه به محدوده اختیار ، وظیفه ، امکانات ، بودجه و میزان کارمندانی که دارد ، همچنین برخورداری از موقعیت انحصاری در پخش برنامه های رادیو تلویزیونی سراسری در کشور نیاز به توجه فوق العاده به رسالت خود و کسب بالاترین اعتماد مخاطبان  به خود دارد ،با همه مشکلاتی که رسانه ها در تامین هزینه های خود دارند و صدا و سیما نیز از این مشکلات مصون نبوده با این همه میتوان ادعا کرد که در بررسی و مقایسه پرداخت اعتبارهای پیش بینی شده بهترین موقعیت را در بین همه رسانه های کشور داشته است و در مواردی حمایت ها و کمک های فوق العاده و فراتر از پیش بینی ها از آن به عمل آمده است . گردش امور و اداره این مجموعه رسانه ای  کاربزرگی است اما درخواست ها و توقعات مردم نیز به جاست ، نقدها هم نوعا صحیح و از روی دلسوزی صورت میگیرند ، با این همه در بسیاری از حوزه ها پاسخگوی نیازها و تامین کننده اعتماد حداکثری جامعه نیست .

صدا و سیما از همه ظرفیت های سیاسی ، فکری و فرهنگی جامعه بزرگ کشور استفاده نمیکند ، برخی  از فرهیختگان  به دلیل همین شرایط باآن همکاری نمیکنند ، تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصین نیز به دلایل و بهانه های مختلف در لیست سیاه یا غیر مجازهای این تشکیلات قرار دارند ، حاصل شرایط و مدیریت موجود میشود یک جانبه گرایی و کوچک بودن چهارچوب های قرار دادی و در نتیجه روی نیاوردن بسیاری از افراد خبره به این  رسانه ، عجیب بودن کار صدا و سیما به جایی رسیده که حتی جوان پسندترین و کم مساله ترین حوزه کار رسانه یعنی ورزش نیز دچار کج سلیقگی و ریزش مخاطب میشود ،عجیب تر اینکه این مشکل و کوتاهی مدیریت به سرعت تعبیر به یک جریان میشود ، کاری که دررسانه های جهان همواره ، نقطه مقابل ان عمل میشود ، آیا این یک ضعف بزرگ نیست ، یک فرصت سوزی عظیم نیست ، چرا باید نگاه تنگ  مدیر یک بخش یا شبکه ، بنحوی توسط مدیریت کل سازمان  پذیرفته و حمایت شود ، اصولا وظیفه و جایگاه رییس صدا و سیما کجاست. ؟ چه نقش و مسولیتی دارد . ؟

صلاح این است که بیش از این  با مخاطبان که سرمایه های اصلی هر رسانه هستند ،لج بازی نشود  ، خواست منطقی مخاطبان  مورد توجه و احترام قرار گیرد ، مسایل معمولی و قابل اداره و در محدوده توان و سلیقه سازمان به این جریان یا آن جریان گره نخورد ، صدا و سیما باید آبرو و اعتبار برای نظام بیاورد ، دلیلی ندارد که افرادی  از  جایگاه  نظام  و اعتبار کل رسانه فراگیر برای پوشش اشتباه و نقص های خود استفاده کنند  و بابت هزینه کردهای خود پاسخگو نباشند ،

    سعید فانیان  کارشناس و فعال رسانه ای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد