این روزها ، روهای اوج تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری است ، البته به دلیل فعال بودن ویروس کرونا در جامعه و نگرانی های موجود بابت تداوم بیماری و اوج گیری دوباره آن و طبعا دلسردی بخشی از مردم از بابت میزان تاثیرگذاری حضورشان یا حاصل و نتایج انتخابات قبلی ، نسبت به انتخابات در همه اداور گذشته ، آنچه که در سطح شهر ها به چشم میخورد ، هنوز گرمی حضور تبلیغاتی کاندیداها در صحنه دیده نمیشود . تا حدی میتوان گفت بار اصلی تبلیغات مستقل بر دوش فضای مجازی است ، امسال امکان حضور ، گفتگو ، مناظره و بحث کارشناسی در کلاب هاوس را میتوان نوآوری در شکل تبلیغات دانست ، امکان در دوره قبل وجود نداشت . البته صدا و سیما مثل قبل برنامه های خود را با حضور کاندیداها دنبال میکند . معمولا برنامه های مستقل ، گفتگوهای مستقیم و مستندهای تهیه شده توسط ستاد تبلیغاتی کاندیدا ، بیننده و مخاطب چندانی ندارد . آنچه برای مردم جالب و برای نامزدهایی انتخابات تعیین کننده است، مناظرهای رودر رو در برنامه های زنده است . در این شکل برنامه ، حاضر جوابی ، استحکام سخن ، میزان تسلط گوینده به موضوع مورد بحث که طبعا یکی از جوانب و وجوه زندگی مردم در کشور است و نیز قدرت استدلال گوینده مشخص میشود .
در این دوره بنابر شرایط کشور و مشکلات اقتصادی موجود مردم ، همه کاندیداها محور اصلی تبلیغات خود را اقتصاد قرار داده اند ، هر هفت کاندیدای حاضر مشکلات را قابل رفع و افزایش رونق اقتصادی را قابل اجرا میدانند ، هر هفت نفر نیز در حال حاضر در بخشی از حاکمیت مسول و در اداره امور سهیم هستند ، معلوم نیست سهم هر کدام در وضع موجود چقدر است و توان هرکدام ، به شرط پیروزی برای رفع موانع توسعه و تحقق به چه میزان خواهد بود . آنقدر توجه به اقتصاد و معیشت جلب شده که کمتر به سایر جنبه های مورد نیاز جامعه و کشور ، مثل رشد فرهنگ ، توسعه سیاسی ، آزادی های متناسب مدنی و امثال آنها توجه میشود ، حتی در حد شعار و طرح موضوع ، قابل توجه است که در یک نگاه و مرور کلی بر سیر مسایل در ادوار گذشته ریاست جمهوری، می بینیم که توفیق کاندیداهای متمرکز بر توسعه سیاسی در جنبه های اقتصادی و معیشتی زندگی مردم بیشتر بوده است . !!! انشاالله این بار با این سیل تبیغات همه جانبه اقتصادی نتیجه رشد و توسعه سیاسی و آزادی های مدنی بیشتر شود .!!!