دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

سریال گاندو به روایت خبر سیما

  در پایان پخش سریال ۲ گاندو  ( تاریخ ۱۴ شهریور) خبر سیما گزارشی پخش کرد و طی آن با سازندگان سریال مصاحبه کرده بود ، دست اندکاران هم از زحمات و تلاش های خود در تولید سریال گفتند و اینکه خیلی از مردم از کار استقبال کرده و خواهان سری جدید گاندو شده اند .

در ادامه گزارش جمله ای از یک بازیگر زن سریال منعکس شد که می گفت  به دلیل بازی در گاندو در چند مورد با برخود منفی  در جامعه مواجه شده است .؟!

گزارش مذکور، اشاره ای هم به توییت سفیر انگلیس کرد که چند روز قبل از این گفته بود ، من از دیدن سریال گاندو لذت می برم ، پی آمد آن، مصاحبه کوتاهی با آقای علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما پخش شد.، آقای علی عسگری گفت اگر آقای سفیر از سریال خوشش آمده  سریال را بهشون میدهیم در بی بی سی پخش کنند .!

غرض از این یادداشت نقدو بررسی سریال نیست که همانند سایر سریال ها طبعا جنبه های مثبت و منفی و قوت ضعف داشته است .نکته ،توجه به نوع نگاه خبر و تناقضات آن در یک بسته خبری است.بطور طبیعی و بنا به روال معمول  همه تولید کنندگان و عوامل کار ساخت و تولید برنامه ها از کارشان دفاع میکنند . برای تهیه گزارش جامع بهتر است در کنار سازندگان،نظر  مخاطبان هدف، میزان بیننده و از آن مهم تر میزان رضایت آنان سوال شود ، همچنین مقایسه آمار با سایر سریال های پخش شده ، همچنین در مورد کیفیت و کلاس کار ،نظر کارشناسان و منتقدین مستقل جویا شوند.

  اما در مورد نظر و پیشنهاد آقای علی عسگری که اظهار داشت بی بی سی ، سریال را پخش کند ، مشخصا نظر آقای علی عسگری ناظر به افشای  اقدامات فرصت طلبانه سفارت انگلیس در ایران است و ارتباطات غیر معمول و ناقض قانونی آنها و تلاش برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از کشورمان که ظاهرا بخشی از تلاش و کارکرد سفارتخانه های کشورهای قدرتمند و مداخله گر است، اما سریال بخش و جنبه دیگری هم داشت که از این بابت نمیتوانیم با دیده شدن ان در انگلیس لذت ببریم و خوشایند هر ایرانی  باشد ، و آن حضور تعداد زیاد از مدیران و کارشناسان رسمی کشور و حتی برخی از افراد عادی جامعه ،که به راحتی  توان خود را در تضاد با منافع ملی کشورشان در اختیار یک دولت و کشور بیگانه آن هم با سابقه و پیشینه شناخته شده منفی قرار میدهند. طی سریال  بارها یک مسول، تنها به دلیل قول و وعده  دریافت ویزای انگلیس برای خود یا خانواده اش ، در اختیار خواست سفارت قرار میگیرند . قطعا وجود چنین شرایط ترسیم شده در کشور که امیدواریم در این حجم واقعیت نداشته باشد،  نمی تواند ،برای یک ایرانی داخل یا خارج از کشور مایه مباهات باشد و از اینکه شهروند انگلیس یا دیگر مخاطبان بی بی سی تماشاگر چنین داستانی باشند لذت ببرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد