دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

چگونه اعتماد به سیما برمیگردد

 ترددیدی نیست که طی سالهای اخیر سیمای جمهوری اسلامی ایران به طور جدی ریزش مخاطب داشته است .متاسفانه همواره صدا و سیما در گزارش های مختلف تنها به اعلام آمار بینندگان و تماشاگران مواردی مثل سریال ها توجه داشته است ، در این مورد هم نسبت میزان بیننده به گذشته ، تناسب با جمعیت کشور ، مخاطبان رسانه های دیگر ، شبکه های  تلویزیونی خارج از کشور ، فضای مجازی ، مقایسه ادواری با سال های گذشته و از همه مهمتر میزان رضایت مخاطبان همچنین میزان اعتماد مخاطب به رسانه بیان نمیشود .

وضعیت جامعه به گونه ای است که با بررسی های میدانی هم شواهد کلی نشانگر افت جایگاه کلی صدا و سیما در مرجعیت جنبه های مختلف ، خبری ، سیاسی ، فرهنگی و هنری می باشد ، ای کاش مدیریت کلان صدا و سیما علاوه بر محصول بررسی های مرکز سنجش سازمان ،گاهی با استفاده از مراکز تحقیقاتی و سنجش افکار همچنین کارشناسان مستقل به افکار سنجی مردم ، میزان محبوبیت ، تراز جایگاه رسانه ، میزان رضایت و اعتماد مخاطبان می پرداخت و بررسی علمی و تحقیقی و بی طرفانه می شد .

 از مردم نیاز سنجی می شد و بررسی کامل و بی طرفانه ای در مورد همه داشته های رسانه صورت میگرفت .

صدا و سیما به راحتی میتوانند نظر مخاطبان و رضایت یا عدم رضایت مردم را در مورد افراد فعال در روی صحنه رسانه اعم از هنرپیشه ، مجری، گوینده ، کارشناس ، مداح  ،همچنین میزان محبوبیت و رضایت از افراد اخراج  یا قطع ارتباط شده با سازمان رابررسی کند . این بررسی ها میتوانند به کیفیت  برنامه ها و خروجی شبکه ها . کمک شایانی داشته باشد ، از به کارگیری افراد تکراری که مخاطبان حس خوبی از آنها ندارند جلوگیری کند ،آنهایی که مردم خاطرات خوبی ازشان دارند و از حضورشان لذت می برند برای حضور و فعالیت، دعوت به کار و شوند و بدین وسیله رضایت مردم و جایگاه صدا و سیما افزایش یاب    د . واقعا دلیلی ندارد که یک رسانه با ویژگی عام و عمومی بودن بر حضور کسانی اصرار ورزد که ازدیدمخاطبان حضورشان خوشایند نیست ولی پر تعداد تکرار میشوند ، در عوض برخی افراد به دلایل عمدتا مدیریتی یا هر بهانه دیگر قطع همکاری  شده اند ، اما مردم علاقمند حضور و فعالیت آنها هستند ، چرا صدا و سیما نیاید از این سرمایه ها و پتانسیل مردمی استفاده  نکند ، مگر رضایت و اعتماد  نباید محور  اصلی کار رسانه باشد تا بر اساس این محور وظایفی چون ترویج فرهنگ ، آموزش ، اطلاع رسانی و فراهم کردن اوقاتی خوش برای مخاطبان خود آنهم در جامعه ای که مردم به شدت به آن نیازدارند فراهم کند .

زمانه زمانه سرمایه گذاری های کلان ، راه اندازی و توسعه فعالیت های رسانه ای در شکل ها و با موضوعات مورد نیاز و  علاقه مردم است . با درک شرایط  موجود می بینیم که فرصتی برای لجاجت ، کم تحرکی در عمل و بی توجهی به نگاه و خواست مخاطبان  باقی نیست. همه در حال رقابت سنگین و حرکت سریع برای جلب نظر مخاطبان هستند . بهتر است برای ارتباط نزدیکتر با مردم بازنگری اساسی بر روش های قبلی صورت گیرد تا بیش از این فرصت ها از دست نرود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد