دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دیدار با معلم قدیمی ام، استاد رضا سلطانزاده


 هفته پیش فرصتی مناسب فراهم شد تا پس از حدود ۴۵ سال ،استاد و معلم قدیمی ام در دوران دبیرستان ، جناب استاد رضا سلطانزاده  را در یزد زیارت کنم.

 از اینکه استاد سلطانزاده را همچنان در حوزه آموزش و فرهنگ یزد فعال ، قبراق و با انگیزه یافتم، بسیار برایم پند آموز و خوشحال کننده بود . با پرس و جو ، دریافتم که جناب سلطانزاده بعد از بازنشستگی ، فعالیت های فرهنگی ،آموزشی خود را ادامه داده و سال هاست که مدیریت عالی مجموعه بزرگ فرهنگی ، آموزشی حضرت امام حسن مجتبی را بر عهده دارد.    مجموعه ای که با مشارکت تعداد زیادی از فرهنگیان یزد سازمان دهی شده است و در حال حاضر در دو بخش پسران و دختران و مجموعا در شش مقطع تحصیلی فعالیت دارد . پس از تماس تلفنی با استاد و گرفتن آدرس ، راهی محل مجموعه واقع در خیابان عدالت منطقه صفاییه شدم . زمانی که طبق قرار رسیدم ، استاد  در محوطه بیرونی مجتمع منتظر بود .همچون گذشته مصمم ، منظم و دقیق در وقت شناسی ، آقای سلطانزده در سالهایی که در دبیرستان بیست و پنج شهریور ( ۱۷ شهریور فعلی ) کلاس هشتم و نهم متوسطه را میخواندم معاون دبیرستان بود ، در آنزمان آقای سید علی آیت اللهی از فرهنگیان معروف وقت، رییس دبیرستان بود . زمانیکه برای سال آخر متوسطه در دبیرستان  تعلیمات اسلامی  ( مروج ) ثبت نام کردم ، آقای سلطانزاده مدیر دبیرستان بود . دبیرستان مروج و دبستان رمضانی در یزد آنزمان  مربوط به جامعه تعلیمات اسلامی با تولیت مرحوم حجت الاسلام وزیری بود .از سازو کار و چگونگی تشکیل و اداره دبیرستان  دقیقا مطلع نیستم ، تنها یادم هست که دبیرستان یاد شده ، یکی از دبیرستان های مطرح و خوش نام یزد در آنزمان بود و میزان قبولی آن در کنکور دانشگاه ها بالا بود . سال تحصیلی۵۵-۱۳۵۴،  حدود ۹۰ درصد از دانش آموزان سال ششم دبیرستان ما در دانشگاه های مختلف قبول شدند . میزان و متوسط قبولی شرکت کنندگان با توجه به ظرفیت دانشگاه ها ، حدود ۱۰ تا حد اکثر ۱۵ درصد بود .

مرحوم سید علی محمد وزیری که ازش یادکردم به دلیل خدمات فرهنگی و آموزشی در یزد شخصیت شناخته شده ای است . از جمله یادگارهای ماندگار مرحوم وزیری تشکیل و تاسیس کتابخانه ای جنب مساجد جامع یزد است که دارای کتاب های خطی قابل توجهی است و توسط آقای وزیری وقف شده و تحت مدیریت و نظارت آستان قدس رضوی قرار گرفته است . اینطور که از مدیریت سابق کتابخانه شنیدم ، کتابخانه وزیری یزد ، به لحاظ تعداد و میزان کتاب های خطی ، پنجمین کتابخانه در کشور است .

صحبتمان با استاد سلطانزاده بیش از یکساعت طول کشید ، ذکر خاطرات گذشته ، روند فعالیت های بخش های فرهنگی ، آموزشی و خیریه ای که در مجموعه فعال است و شرحی از فعالیت های جناب سلطانزاده که بسیار هم شنیدنی و قابل توجه اند . امیدوارم در زمانی دیگر بتوانم بیشتر و کامل تر از فعالیت های فرهنگی ، آموزشی استاد سلطانزاده طی حدود ، شش دهه بنویسم تا ادای احترامی داشته باشم به مقام معلم و شخصیت فرهنگی استاد . انشالله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد