دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تحریک ناتو ، تعرض روسیه

طی چند روز گذشته خبر حمله و تجاوز  نیروهای نظامی روسیه به سرزمین اوکراین در صدر خبرها قرار داشته است .

در هر صورت و به هرشکل در این میان عده ای از مردم به ویژه  زنان و کودکان مورد اصابت جنگ افزارها قرار گرفته ،کشته یا مجروح شده و صدها هزار نفر از ساکنین شهرهای مختلف اوکراین به خصوص شهرهای شرقی اوکراین آوراه شدند که بخشی از آنان به مرور به عنوان پناهنده وارد کشورهای همسایه میشوند . نا امنی ، به هم خوردن زندگی عادی ، بی سر و سامانی و آوارگی بدترین چیزی است که ممکن است برای مردمان یک جامعه رخ بدهد .

شاید اگر سیاستمداران اوکراین  و مشوقین آن ها با درایت بیشتر و توجه به همه زوایا، چگونگی روابط سیاسی خود با غرب و توازن لازم با روسیه را با پختگی بیشتری تنظیم میکردند آسیب کمتری میدیدند ، البته رفتار سیاستمداران اوکراینی به هیچ وجه تجاوز و حمله روس ها را توجیه نمیکند ، آنچه که بعد از فرونشستن  تب جنگ باقی می ماند ، کینه و تنفر عمیقی خواهد بود که بین دو کشور بر جا می ماند .

حکومت روسیه از ابتدا با اعلام تمایل اوکراین برای پیوستن به پیمان نظامی ناتو ، برای حفاظت از خود و فاصله گرفتن از همسایگی با ناتو ، از آشوب ها و درگیری های بین استان های شرقی با اوکراین  و جدایی طلبان حمایت کردو در نهایت استقلال جمهوری های خود خوانده دونسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت ، تا به این طریق منطقه حایلی بین کشورشان با اوکراین خواهان عضویت ناتو ایجاد کنند، البته کار به اینجا ختم نشد و به حمله وسیع ارتش روسیه به اوکراین انجامید . این حمله با هر نتیجه ای که باشد  نمیتواند در میان مدت تامین کننده منافع روسیه باشد ، غربی های همراه و مدافع نیز سود چندانی نخواهند برد، تا به اینجا ارزش سهام بورس روسیه در صدر کشورها و سپس بورس کشورهای اروپایی با افت جدی روبرو شده است  ، در این میان ،کشور اوکراین با خسارات مادی فراوان و آوارگی و لطمات روحی و روانی مردمش بیشترین زیان  را متحمل شده اند و تعدادی از فرزندان و دیگر اعضای خانواده  را از دست داده اند یا دچار مصدومیت شده اند ، اوکراین کشوری است که با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و ،شرایط ممتاز کشاورزی ، انتظار و  امید بداشت که به کمک وسیع کشورهای توسعه یافته غربی ، مسیر پر فراز و نشیب توسعه را سریعتر و توانمند تر طی کند ، اما جنگ فعلا همه برنامه ها و آرمان های قبلی را دور از دسترس ساخت .باید دید نبرد تا کجا و چه زمانی به طول میانجامد .

بعضی معتقدند که جنگ و تهاجم  روسیه محصول تحریکات و فریب غرب و به عبارتی پوست حربزه ای بوده که آنها  زیر پای پوتین و دیگر رهبران روسیه قرار داده اند تا با تضعیف توان اقتصادی ، روسیه در ادامه راه توان اقتصادی رقابت با آمریکا و اروپا  بر سر منافع منطقه ای و بین المللی نداشته باشد .

البته در طرف مقابل هم بسیاری معتقدند که وعدها و تبلیغات طرفدارانه و قول و قرارهای غرب به اوکراین در روزهای رفاقت و سرخوشی و اقدام و پشتیبانی نکردن از این کشور میتواند پیامی منفی و نا امید کننده برای هم پیمانان غرب باشد . . . .

تهاجم روسیه ، جنگ بین روسیه و اوکراین و چگونگی حمایت کشورهای غربی از دوست و هم پیمان خود تا به اینجای کار، درس ها ، عبرت ها و نکات و پیامدهای بسیاری رادرپی  داشته و در ادامه بیشتر نیز خواهد شد که هر کدام  نیازمند  مطالعه ، بازبینی ،و بررسی های جداگانه ای است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد