دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تبعات و حاشیه های مختلف جنگ روسیه و اکراین

 تهاجم روسیه به اوکراین  طی یک هفته ای که از آغاز آن میگذرد واکنش ها ، پیامدها و حاشیه های وسیع و متفاوتی داشت، تحلیل ها ، برداشت ها، سوالات و ابهام های زیادی به همره داشت که به برخی از آنها در ادامه اشاره میکنم

 -- روسیه به دلیل تهاجم و پیش دستی در حمله بدون تردید به عنوان کشور مهاجم مورد نقد ، اعتراض و محکومیت افکار عمومی مردم غالب کشورها قرار گرفته است .

--  به نظر میرسد انچه که تاکنون صورت گرفته و در پیش روست خارج از پیش بینی  و انتظار روس هاست ، آنها فکر میکردند که اشغال یا تسلیم شدن اوکراین آسانتر و کم هزینه تر از     این باشد ، کشوری که تا پیش از جدایی و استقلال از شوروی سالیان متمادی بخشی از آن بوده و سران روسیه به زیر و بم و چند و چون  توانایی های نظامی اوکراین اشراف داشتند .

-- حاکمان اوکراین نیز با توجه به روابط نزدیک و رفاقت هایی که بعد از تغییرات و تحولات سالهای گذشته با حمایت غرب داشته اند، توقع داشتند از ابتدای تهاجم روسیه از حمایت همه جانبه آنها به ویژه به لحاظ نظامی برخوردار شوند ، حمایت ها ابتدا بسیارکند و کم رنگ بودند ،وبه مرور افزایش یافتند ولی تا اینجای کار مستقیم نبوده است .

 -- اعلام تحریم های روسیه از جانب کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار گسترده شده و در حال افزایش است ، به نظر میرسد ، روسیه فکر میکرد طی چند روز به اهدافش میرسد و کار به تحریم های گسترده و حین تهاج و عملیات جنگی نمی کشد .

-- تحریم های نظامی ، سیاسی و اقتصادی در این گونه جنگ ها طبیعی است ولی تحریم های ورزشی برای تیم ها و ورزشکاران روسی حتی ورزشکاران پارا المپیک تقریبا غیر قابل پیش بینی بود و در این گستره قابل انتظار نبود .

 -- بر ملا شدن تعابیر نژاد پرستانه و تبعیض نژادی در فرهنگ جاری غرب و از زبان بسیاری از خبرنگاران شاغل در غول های خبری  غربی  جهان  از پیامدهای متفاوت جنگ مذکور بوده است ، اینکه خبرنگاران و مجریان متعددی در رسانه ها آوارگی ، جنگ زدگی و پناه جویی را برای مردمان خاورمیانه و کشورهایی همانند ، افغانستان ، عراق و سوریه ، عادی و پذیرفتنی بدانند ولی در مورد اوکراین و مردمانش که به تعبیر آنان همانند خودشان ( سایر اروپاییان ) سفید پوست با چشم و موی رنگی هستند غیر قابل باور و  غیر پذیرفتنی است .

-- در میانه جنگ حضور منسجم نظامیانی از چچن در صف اول نیروهای روسی با شکل و شمایل مسلمانی و تبلیغات و تاکیدات، افراطی و  شدیدا حمایت گرایانه  از برنامه های پوتین در نوع خود عجیب بود و متاسفانه بیش از پیش  چهره چچنی ها را خراب کرد .

-- همانطور که پیش بینی می شد پیامد های مخرب اقتصادی جنگ برای روسیه فراوان خواهد بود ، حتی برخی از کارشناسان این عملیات را ناشی از فریب خوردن  روسیه  از غرب و پوست خربزه زیر پای او رفتن  ، تعبیر کردند . با این همه پیامدهای منفی اقتصادی جنگ برای اروپا نیز جدی خواهد بود . کشورهای اروپایی بیش از هرچیز به انرژی روسیه نیازمند هستند ، برای مثال کشور صنعتی آلمان حدود ۵۰ درصد از نیاز گازی خود راتا کنون  مستقیما از روسیه تامین کرده است .

-- برخی از کشورهای غربی یا متحد غرب  به بهانه تهاجم روسیه به اوکراین  برخلاف رویه قبلی به افزایش فوق العاده بودجه نظامی خود پرداختهاند . جمهوری آلمان در همین ارتباط بودجه خود را ، ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش  داد . کشور ژاپن  نیز بر بودجه نظامی خود افزود .

 -- برخورد با رسانه ها ، حمله روسیه به برج های رادیو تلویزیونی اوکراین ، تعطیل ، متوقف و ممنوع کردن پخش شبکه های تلویزیونی و سایر رسانه های روسی در کشورهای غربی از نتایج جنگ اخیر و البته خلاف شعارها و ژست های تبلیغاتی هر دو طرف بوده است .

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد