دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

بی اعتمادی مخاطب ، بی اعتباری رسانه

 گاهی برخی از مسولان سیاسی یا  شخصیت های روحانی در جایگاه های حاکمیتی مثل نماز جمعه حین سخنرانی نکات و بعضا ادعاها یا نصایحی را مطرح میکنند که نسبت به مسایل اجرایی ، فنی و معیشتی و معضلات جاری،تخصصی نیست . با توجه به شرایط جامعه ، مشکلات اقتصادی ، تورم  افسار گسیخته و جوانب دیگری که زندگی روز مره را برای اقشار پایین و متوسط جامعه سخت کرده است ، در مجموع نگفتن این گونه نکات هم برای گوینده و هم مخاطب بهتر است ، با این وجود نپذیرفتن یا بی توجهی مردم ،به این قبیل صحبت ها خساراتی همانند اظهارات حوزه های تخصصی به بار نمیآورد، در عین حال ، آن ها زمینه و راهی برای توجیه  و فرا افکنی دارند که مثلا اطلاع نداشتیم . نظر شخصی ما بود و از این قبیل توجیهات که هر روز کمابیش شاهدش  هستیم .البته هر رای و نظر غیر تخصصی آن هم  در جایگاه حکومتی ، در ارتباط با هرآنچه که مرتبط با زندگی مردم  زیان و خسارت متناسب با آن به همراه دارد .

 اما وقتی پای رسانه و مجموعه های تخصصی و موظف در حوزه خبر و اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه به میان میاید ، توجیهات به هیچ وجه کارساز و از جانب مخاطبان پذیرفته نیست، منظور اینکه  خسارت رسانه ها حتی از زیان دسته اول بیشتر است .. متاسفانه در این روزها به جای اینکه شاهد افزایش توجه  رسانه های رسمی ، دولتی و حاکمیتی به  صحت  خبر و صداقت خبرنگاران یا خبر سازان باشیم . شاهد اشتباهات ، بعضا بی صداقتی ها و گاهی با کمال تاسف ،دروغ ها و کلک های نخ نما توسط رسانه ها بوده ایم  . به نحوی که  اشتباهات یابی  صداقتی ها بر مردم ثابت شده است ، مواردی که هرکدام به تنهایی برای بی اعتماد سازی مخاطبان رسانه کفایت میکند .

 تنها در همین چند روز اخیر ، شاهد انعکاس گزارش خبری بودیم که ظی آن ادعا شده شهردار یکی از مناطق شهرداری تهران به دلیل فعالیت زیاد و اصرار بر رعایت حقوق مردم ، توسط مخالفان و اراذل مورد ضرب و شتم قرار گرفته است ، به فاصله اندکی پزشکی قانونی  طی گزارشی آثار ضرب و شتم موجود را در اثر خود زنی و صحنه سازی تشخیص داد .

گزارشی از سیما پخش شد که طی آن خبرگار با سه خانم خانه دار در مورد دریافت یارانه و افزایش قدرت خریدشان صحبت میکرد ، بعدا گفته شد یکی از خانم ها  نقش بازی کرده و صداقت در بیان و معرفی جایگاه خود نداشته است .

 در جریان آوار بردازی و کمک نیروهای مختلف در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان ، در روز سوم حادثه گزارشی تصویری پخش شد که طی آن خبرنگار سیما با فردی که ادعا میکرد پس از ۳۰ ساعت زیر آوار بیرون کشیده و نجات یافته بود گفتگو  میکرد ، اما پس مشخص شدن و غیرواقعی تشخیص دادن ادعا و گفتگو و اعتراف فرد نجات یافته معلوم شد که او جزو افراد زیر آوار مانده  از ابتدای حادثه نبوده، از نیروهای مردمی بوده  و دو سه ساعت قبل از آن دچار سانحه شده و پس از یکی دو ساعت با تلاش نیروهای امدادی نجات یافته است . خوشبختانه این فرد شخصا موضوع را تصحیح و صحبت و ادعای قبلی خود را تکدیب کرد.

تکرار بی صداقتی آن هم توسط رسانه های موظف و متخصص جای تعجب دارد .گرچه این نوع بی دقتی یا بی صداقتی از هیچکس پسندیده  نیست ، از رسانه که می بایست خود اطلاع دهنده ، افشا کننده و آگاه سازنده جامعه باشد بسیار بسیارنکوهیده تر است و هر اقدامی نسنجیده ،ضربه ای کاری است برپیکر نه چندان محکم رسانه های موجود است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد