دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دیوار نگاره خبر ساز

 دیوار نگاره میدان ولی عصر تهران  به دلیل   جایگاه  وموقعیت جغرافیایی ، پردازش نو به نو  با رنگ و لعاب سیاسی و اجتماعی  و توجه دادن  رسانه های رسمی به مرور به تابلویی برای عرضه و نمایش  یک تفکر رسمی و به نوعی اعلام مواضع است ،ولی متاسفانه همانند بسیاری از تصمیمات و اقدامات دولت گاهی خام ، با اشکال و نیازمند به توضیحات بعدی برای رفع و رجوع و تصحیح و تکمیل پیام ارسالی ؟

 چندباری اخبار سیما ، تغییر و تجدید طرح و تصویر دیوار نگاره را به عنوان خبر فرهنگی هنری پخش کرده است ، دیوار نگاره خود یک رسانه شده است و خبرساز برای رسانه ها و معمولا همراه با حواشی

 موضوع دیوارنگاره یکبار در مورد گرامیداشت روز زن بود ، تصویر مادری که در منزل در حال رسیدگی به فرزندان خود است ، زنی تنها با چادر خانگی  و مشغول بچه داری ، این دیوار نگاره مورد نقد برخی از رسانه ها و منتقدین قرار گرفت که چرا تنها زن را در خانه و مشغول بچه داری مورد احترام میدانید؟ ، چادر داشتن در منزل هم  برای خودش نکته ای بود . می شد چند صحنه از حضور و فعالیت اجتماعی ، تربیتی و فرهنگی زنان نشان داده شود یکی هم بچه داری باشد .

در مهرماه سال  ۱۴۰۱ دیواره نگاره به طرحی  در ارتباط با تکریم و احترام به زنان ایرانی  و  شعار زنان سرزمین  ایران اختصاص یافت و در آن عکس و طرح ،  چهره تعدادی از زنان سرشناس ایران به نمایش درآمد ، این دیوار نگاره مورد نقد شدید منتقدین و بسیاری از  زنان هنرمندان قرار گرفت . عده ای نسبت به نمایش تصویر برخی زنان کشف حجاب کرده اعتراض کردند و تعدادی از صاحبان تصاویر و شخصیت های معرفی شده نیز نسبت به  معرفی و حضورشان در جمع منتخب معترض بودند.

 در جدیدترین  دیوار نگاره ( فروردین ۱۴۰۲ ) که به گرامی داشت روز قدس و فلسطین اختصاص داشت ،طراحان پرچم طالبان را به عنوان پرچم رسمی  کشور افغانستان در میان پرچم های سایر کشورهای اسلامی قرار دادند که بلافاصله نقد ها و حواشی موضوع در رسانه های مختلف به ویژه فضای مجازی  انعکاس یافت و طراحان به سرعت اعلام کردند که اشتباه شده و اصلاح کردیم .

 شاید تا حدی پیش آمدن مشکل و اشکال در پخش های زنده رسانه ها به ویژه رادیو تلویزیون غیر قابل پیش بینی و ناگهانی باشد ، ولی طرح و تهه و پیاده کردن مفاهیم تصویری بر دیوارنگاره توسط یک تیم طراح و اتاق فکر می تواند بهتر از این و با کمترین حاشیه انجام شود که لزومی به تغییر و تصحیح و توضیحات بعدی نباشد .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد