دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

صدا و سیما توجیه گر ضعف های دولت

 اینکه صدا و سیما به عنوان رسانه حاکمیتی و تشکیلات رسمی و انحصاری موظف به انعکاس فعالیت های دولت و بخش های مختلف حکومت است و بر این مبنا حرکت میکند امری عادی و پذیرفتنی است . اینکه همین صدا و سیما در گذشته های دور و نزدیک در کنار انعکاس اخبار و گزارش های دولت های یازدهم و دوازدهم ( دولت روحانی ) به نقد گزارش ها و طرح ضعف ها و کمبودها ،همچنین انعکاس دیدگاه های مخالف از جانب مردم و کارشناسان می پرداخت ، امری اثبات شده است و بدون مراجعه به شواهد فراوان در آرشیوها ،همچنان در حافظه جاری مردم قرار دارد ، با این وجود و در حالی که اوضاع معیشتی مردم به دلیل ادامه تحریم ها ، ضعف های مدیریتی و بی اعتمادی بازار داخلی و خارجی ، به مراتب سخت تر از یکی ، دو سال قبل شده است، دستگاه عریض و طویل صدا و سیما  در برنامه های مختلف و شبکه های متعدد خود نه تنها ، همان گزارش های ناقص و یکطرفه خود را بدون قید و شرط منعکس میکند ،بلکه  برای توجیه و تبلیغ  و جا انداختن گزارش ها ، برای ذکر آمار ، انعکاس نظرات توجیهی و تکمیلی مسولانی که در بسیاری از امور  می بایست پاسخگوی مشکلات مردم  باشند برنامه های تبلیغی و تولیدی جدیدی را نیزتدارک دیده برای تاثیرگذاری آن ها از جان دل مایه میگذارند .

 انعکاس اخبار مناسب است ، توضیحات مسولان هم  به جای خود ولی نادیده گرفتن نواقص ، مطرح نشدن ضعف ها و منعکس نشدن نظرات  طیف های مختلف و گلایه های مردم باعث بی اعتمادی هرچه بیشتر به رسانه ای میشود که از بودجه عمومی وامکانات ملی بهره می برد و باید دیدگاه هایش فراگیر باشد.

شاید در پاسخ مواردی ضعیف از برخی نقدها نام برده شود ، در این یادداشت منظور ما روند حرکت و شیوه عمومی پرداختن به موضوعات توسط صدا و سیما ، همچنین تفاوت بسیار عمیق و با فاصله نسبت به نوع برخورد با دولت قبلی است . مواردی به عنوان شاهد مثال  صرفا ذکر میشود .

 --سال گذشته بارها از عملگرد سازنده دولت سیزدهم در تامین برق کشور و جلو گیری از خاموشی صحبت شد . در صورتیکه از نزدیک در جریان قطع برق های متعدد حوزه هایی مانند  بخش هایی از صنایع  و مراکز تولیدی همچنین  دامپروری  طی تابستان بوده ایم ، قطع برق و دستورالعمل خاموشی صنایع در زمان های مختلف علاوه بر ضرر، باعث افزایش قیمت تولیدات و فرآورده های آن ها شد . در این زمینه شاهد طرح و انعکاس گزارش مشکلات پیش آمده نبودیم، اگری چیزی گفته شده باشد ، گذرا و غیر قابل توجه بوده است .

-- بارها در آمارهای اعلامی دولت و گزارش های منتشره صدا و سیما ،راه اندازی واحدهای مختلف تولیدی تعطیل شده در گوشه و کنار کشور  مطرح، حتی به دفعات تیتریک و خبر اول بخش های خبری شد و بطور وسیع در بخش های مختلف مطرح گشت ، در کنار این اقدامات لازم بود و لازم است که گزارش هایی نیز از تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی و معادن تهیه و پخش شود ، مواردی مستند که با مطرح شدن و انعکاس یافتن آنها عوامل و دست اندرکاران و مسولانی در پی رفع و رجوع مشکلاتشان برخواهند آمد و انعکاس وضع موجود صورت متعادل تری خواهد یافت .

 تعداد کسانی که در اثر فعالیت های دولت و نهادهای مختلف مستقیم و غیرمستقیم اشتغال به کار می یابند اعلام میشود ، خوب است همزمان گزارش هایی از تعطیلی ها و سایر مشکلاتی که برای بخش های مختلف پیش میاید و در نتیجه عده ای بیکار میشوند نیز تهیه و منعکس شوند تا صداقت خبری حفظ شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد