دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

روزخبرنگار در صدا و سیما

امسال بیشترین اخبار روز خبرنگار اختصاص داشت به انعکاس بازدید آقای رییسی از بخش های مختلف صدا و سیما به ویژه حوزه معاونت سیاسی ، خبرگزاری ( واحد مرکزی خبر ) و پخش اخبار  ، طبیعی است که صدا و سیما با توجه فراگیری ، پوشش وسیع جغرافیایی و جمعیتی ، همچنین انحصاری که در زمینه تولید و پخش رادیو تلویزیونی کشور دارد انعکاس اخبارش وسیع تر از سایر رسانه هاست ، البته اینکه آیا ضریب نفوذ اخبار آن و میزان اعتماد مخاطبان این رسانه بالاتر باشد نمیشود اطمینان داشت . اصل خبر بازدید رییس جمهور از صدا و سیما و چندین ساعت وقت گذاشتن برای بازدید از بخش های مختلف و حضور در چند برنامه ، خبری است که به لحاظ اهمیت خبر خوب و قابل اعتنایی است ، هرکجای دیگر هم اگر رییس جمهور چنین وقتی را اختصاص میداد ، قابل توجه بود ، صدا و سیما که کارش اطلاع رسانی و انعکاس خبر است طبیعی  بود که از این فرصت برای نمایشی از گستردگی و تنوع فعالیت هایش  نیزاستفاده کند.

 شخصا با پرداختن به حاشیه ها در حد و اندازه ای که رایج شده است چندان موافق نیستم ، نباید حاشیه جایگزین متن شود ، برای همین ابتدا به اصل موضوع پرداختم ، اما حاشیه ها و نقدهای زیادی از برنامه بازدید آقای رییسی و چگونگی بازدید و انعکاس آن ها وجود دارد که مواردی را مورد توجه قراد میدهیم :

 ـــ در سوالاتی که خبرنگاران از رییس جمهور کردند کمتر به تورم لجام گسیخته جاری توجه شد . اینکه رییس جمهور میهمان بوده و می بایست به شان میزبانی و رعایت میهمان توجه میشد ، درست است ولی حق و حقوق مردمی که تحت فشار شدید گرانی ها کمر خم کرده اند ، تداوم گرانی هایی که نشانی از آرام و قرار آن ها نیست ، برای مخاطب و در نگاه حرفه ای در اولویت قرار داشت ، به ویژه که صدا و سیما طی دوسالی که از عمر دولت سیزدهم میگذرد همواره و در همه موضوعات رسما و علنا هوای دولت را داشته است ، نوع برخورد این مجموعه رسانه ای با دولت حاضر در مقایسه با دولت پیشین به هیج وجه  قابل مقایسه نبوده و نیست . لذا لازم بوده و لازم است که بیش از این مسایل ، مشکلات و نقد های مردم از سیاست ها و مدیریت دولت از رییس دولت پرسیده شود. ازمورد به مورد  شعارهای انتخاباتی رییس جمهور گفته شود ، قول و قرارهای انتخاباتی و آنچه در کشور میگذرد .

ــــ هنگام حضور رییس جمهور در فضای کاری خبرگزاری صدا و سیما ، آقای معاون سیاسی که ظاهرا قبل از این مسولیت وسابقه  حرفه خبری نداشته است ، جمله متفاوت و مبهمی در توصیف مجموعه خبرگزاری صدا و سیما گفت ، نقل مضمون صحبتی که استاد مطهری داشته که فلانی در مبالغه مثالی میزند که فردی مورد جمعیت شهر هرات گفته در این شهر چند هزار احمد کله پز یک چشم زندگی میکرده !؟

 معلوم نیست او میخواست از مجموعه بزرگ تحت مسولیت خود یاد کند ، تعریف کند ، به دلیل ازدحام و شلوغی انتقاد کند یا . . .                   ؟ حالا که چی

اگر مجموعه بزرگ و شلوغ و وارفته است که خوب شما متولی هستی ، نزدیک به دو سال است مسولیت داری ، اصلاح کن ، اگر میخواستی صرفا  عظمت مجموعه را یادآور شوی که حد اقل عبارت بهتری باید بکار می بردی ، نه تعبیری که چندان مودبانه نیست .

 ـــ برای روز خبرنگار جا داشت از خبرنگاران سایر رسانه ها ، مشکلات و گرفتاری های آن ها ، مشکلات بر سر راه کسب خبر ، همکاری نکردن سازمان ها و ارگان های دولتی و حکومتی و . .  نیز سوال میشد و برنامه احتمالی دولت برای رفع مشکلات مطروحه . گزارش هایی متعددی  در مورد مسایل و مشکلات ا از صدا و سیما پخش شده که طرف مسول و پاسخگو حاضر به پاسخگویی نشده ، خوب این زحمتی که کشیده شد چه حاصلی برای مخاطب یا افراد مشکل دار شد . چرا دولت با زیر مجموعه ها و نهادهای تحت نظرش که پاسخگو نمیشوند برخورد نمیکند ، لا اقل صدا و سیما موارد و استنادات خود را محض نمونه و برای یادآوری میتوانست منعکس کند .

 نقد ها و حاشیه ها بیشتر از این چند موردند ، امابرای حفظ تناسب متن و حاشیه به همین بسنده میکنیم .

نظرات 1 + ارسال نظر
حسینی پنج‌شنبه 13 مهر‌ماه سال 1402 ساعت 05:07 ب.ظ

"ــ در سوالاتی که خبرنگاران از رییس جمهور کردند کمتر به تورم لجام گسیخته جاری توجه شد...."
جناب نویسنده!
در زمان جناب روحانی هم از تورم چیزی میفرمودین؟
دلار 3هزارتومان به بالای 40 هزارتومان رفت ،کسری بودجه های آنچنانی!
و و و ......
انصاف انصاف .....

سلام بر شما
در زمان اقای روحانی خوشبختانه صدا و سیما به اندازه کافی منتقد دولت بود و به خوبی، دولت را در همه جوانب نقد میکرد ، بزرگترین تلاش دولت روحانی موضوع به ثمر رساندن برجام بود ، مجلس هم تصویب و تایید کرده بود ولی صدا و سیما مشی مخالف خود را اول تا آخر ادامه داد ، برجام حتما نقدهایی داشت ولی سازمان نقش رسانه بیطرف ، واسط ، میانجی . . را ایفا نکرد ، هنوز هم همان مسیر را ادامه میدهد ، حداقل میتوانست و میتواندنظرات مخالف و گاهی هم موافق را مطرح کند . هیچگاه از دولت روحانی دفاع نکرده و نمیکنم به خصوص شخص روحانی را ،
ضمنا نرخ دلار را در زمان تحویل دولت دوازدهم به سیزدهم در تابستان ۱۴۰۰ با یک سرچ ساده ملاحظه فرمایید . تمام جستجوها میانگین ۲۳ تا حداکثر ۲۷ هزار را نشان میدهد نه ۴۰ هزار ، در هرصورت مهم وضع مردم است که آنزمان که خوب نبود حالا ببینید چگونه است . وضع معیشت مردم مثل روز روشن است . حداقل آنزمان مخالفت های صدا و سیما گاهی برای معترضین و منتقدین قدری مایه آرامش میشد . خوب بوددر شرایط موجود هم نیمی از همان رویه را دنبال میکردند و بقول شما انصاف را رعایت .
پاسخ سوال مسولیت ها۰( مدیریت های خبری . و ) در اینجا . .

قضاوت بدون اطلاع کافی معمولا عادلانه نیست . شخصا دارای کاملترین حضور در تمامی دوران کاری ام بوده ام ، انشاالله سوابق موجود و قابل دسترسی است و همکاران هم خوشبختانه اکثرا در قید حیات هستند . مدیر محترم شبکه سه در بدو ورود روی آنتن زنده خود را دانشجوی دکتری معرفی کرد ، ادامه اش نمیدانم چی شد، البته پیگر هم نیستم ، صرفا مثال عرض شد ، بعضی هم با دیپلم وارد شدند و طی مراتب کردند .
سیاه یا سفید دیدن امور کشور را روش درستی در بررسی نمیدانم ، دولت فعلی بر خلاف شعارهایی خوب و امیدوارکننده ای که داد طی دو سال گذشته در اکثر جوانب موفق نبوده است ، انشاالله در بقیه راه موفق شود . هر قدر که دولت موفق شود ، مردم هم طبعا وضع بهتری خواهند داشت .
در سازمان ما افراد زیادی بودند که شعارهای بسیار انقلابی روی آنتن و در مواجهه شخصی میدادند ، در حال حاضر همراه با خانواده محترم در همان کشورهایی زندگی میکنند که علیه آنها داد سخن میدادند ، شعار تنها کافی نیست .
انشالله عاقبت همه بخیر باشد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد