دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

گزارش های غیر اقناعی دولت

 دولت سیزدهم  سعی دارد نشان دهد که شبانه روز در حال تلاش برای رفع مشکلات مردم  و ایجاد اشتغال و کارهایی امثال آن است، البته سفرها و سرزدن ها و امثال آن ها تصاویر خوبی را به نمایش میگذارند، بدون اینکه مجری یا کارشناسی فی المجلس از چند و چون ودلایل و ضعف های استدلالی گوینده یا شقوق دیگر موضوع سوال کند . . برای انعکاس خبرها و نظرهای دولتی ها ،صدا و سیما هم بطور کامل در اختیار یا حد اقل همراه است ، علاوه بر پوشش سفرها هروقت ، هرعضوی از دولت هرچیز که بخواهد میگوید و منعکس میشود ، دولتهای قبل ( یازدهم و دوازدهم )  نیز طی دو سال اخیر در برنامه های صدا و سیما،غالبا بدون حضور عضو یا نماینده ، همفکر و هم جناح شان، بارها مورد ارزیابی ، خطاب و نقد قرار گرفته اند ،منتقدان حرف هاو ادعاهایشان را مطرح میکنندولی حتی برخی از شخصیت هاسیاسی و مسولان قبلی که برای پاسخگویی به نقدها، اعلام امادگی کرده یامیکنند ، تا به حال جدی گرفته نشده اند و صدا و سیما از آنان دعوت نکرده است . 

 برخی گزارش هایی که توسط مسولان دولتی  در رسانه ها منعکس شده است ، به هیچوجه برای مخاطب ، برای مردمی که در جامعه هر روز با مشکلات مختلف به ویژه مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند اقناع کننده نیست . معاون پارلمانی رییس جمهور ( آقای حسینی ) در گزارشش میگفت رییس جمهور قبل طی هشت سال به آفریقا سفری نداشته است ولی آقای رییسی در این دو سال دو بار سفر داشته است. همچنین سفر آقای رییسی به چند کشور آمریکای لاتین به ویژه ونزویلا مورد توجه معاون رییس جمهور قرار میگیرد ،او نمیگوید این سفرها چه دستاوردهایی داشته است . مگر نفس سفر حرکتی ارزشمند است.؟، کی و چگونه مردم دستاوردهای فعالیت ها و اقدامات مورد ادعای دولت  را در زندگی خود لمس خواهند کرد. ؟ ، اصل ارتباط  خوب است باید با کشورهای مختلف ارتباط فعال داشته باشیم ولی باید روشن شود که  این رفت و آمدها  تا به حال چه دستاوردهایی داشته یا نهایتا چه مزایایی در بر خواهند داشت . حدود ۱۵ سال پیش در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد ، یکی از مسولان عالیرتبه  هواپیمایی ایران ایر میگفت ، هزینه هر پرواز رفت و برگشت به ونزوئلا حدود یک میلیون دلار است ! رقم فعلی را نمیدانم . دو سه سال پیش در برنامه ثریای شبکه اول سیما ، مجری برنامه که به ونزوئلا سفر کرده بود میگفت محصولات ایرانی با کشتی به کاراکاس برده اند و فروشگاه بزرگی را افتتاح کرده اند ، خبر خوبی بود ،چند ماه پیش مجددا آن مجری سفری کرده بود و به یکی مسولان میگفت ، محصولات ارسالی تمام شده یا در حال اتمام است ولی کالاهای مورد نیاز هنوز جایگزین نشده است .! واقعا میشود به این نوع تجارت و مبادله و استمرار آن خوش بین بود؟ ، آیا همه چیز محاسبه شده است، امکان بردن کالا با کشتی در این مسافت چند هزار کیلومتری بطور مستمر  فراهم شده است .؟ انشاالله که همینطور باشد .

 منظور ما نقد کردن یا رو کردن ضعف ها نیست ،هدف توجه دادن به مسولان و صدا و سیما ست برای همه جانبه دیدن امور ، و گزارش یکسویه و ابتر ندادن به مردم است ،اگر فردی در گزارش خود فقط نکات مثبت آن هم از دید خود بگوید بدون اینکه سایر جنبه ها را بررسی و ضعف ها را بپذیرد ، این یعنی فریب دادن اذهان مخاطبان ، لذا باید مطالب را کامل و صادقانه منعکس کرد و مردم را محرم دانست .

-- رییس جمهور بارها از راه اندازی واحدهای توقیف شده و تعطیل شده و پیامدهای مثبت آن برای مردم و سرمایه گزارن گفته است که البته موضوع مبارک و قابل تقدیری است ، اما همزمان از صنایع و مراکز مشابه تعطیل شده در مدت مشابه یا در حال ورشکستگی به دلایل مختلف ، صحبتی نمیشود .

 -- وزیر نیرو که میدانم وزارت خانه مربوط به وی در دو سال گذشته کار بسیار سختی داشته است ، همواره از تلاش برای جلوگیری از خاموشی و خدمت رسانی بهینه به مردم داشته است ، در کنار این خدمت معلوم نیست چرا ، هیچگاه وزیران و مدیران وزارتخانه از خاموشی های اجباری صنایع مختلف در مناطق مختلف کشور و تبعات منفی آن برای مردم به ویژه گرانی محصولات . سخنی نمیگویند .

 این روزها خبرها متعددی  از قطع ارتباط ، اخراج و ممانعت از همکاری تعداد زیادی از استادان شناخته شده دانشگاه ها منعکس میشود ، عجیب است که وزارتخانه ها و مسولان ذیربط تا کنون پاسخی شایسته به اینگونه خبرها و شاید از دید دولت بعضا شایعات نداده اند . معلوم نیست این عدم جوابگویی و سکوت از رضایت است یا ناتوانی از ارایه پاسخ های قانع کننده

 دولت باید بپذیرد که مردم جامعه نه تنها محرم ،بلکه  ولی نعمت های دولت هستند ، انشان های شریف و محترمی  که لازم است به طور شفاف از مشکلات و خدمات یا محدودیت هایی مثل آثارمخرب تحریم ها آگاه شوند .

نظرات 1 + ارسال نظر
عظیم یمانی پنج‌شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1402 ساعت 02:04 ب.ظ

سلام مدیرقدیمم جناب فانیان
خوبین من دانش اموزسال۶۰تا۶۳سلمان فارسی هستم چه خاطراتی اون زمان اقای بابالو همگی بچه هارو کشون جبهه وما هم رفتیم اما برگشتیم شمارفته بودید شهید جمالی هم کنارم شهید شد بعداز ان هم خیلی از بچه ها شهید شدن خوب حالت چطوره کجاتشریف دارین چکار میکنیدهرجا هستین خوش باشید۰۹۱۲۱۵۸۱۲۴۸

سلام بر شما
از دریافت پیام شما خوشحال شدم ، برایم جالب است اینکه هرچند وقت یکبار یکی از دوستان جدید آنزمان را از این طریق پیدا میکنیم ، انشاالله سلامت و روبراه باشید .شهید جمالی را یادم هست ، خداوند رحمتش کند و بر درجاتش بیافزاید .
من تا حدود ۱۲ سال پیش صدا و سیما بودم و بازنشسته شدم ، تدریس در دانشگاه داشتم ، همچنان قدری فعالیت دارم ،با بعضی دوستان ان زمان هم کمابیش ارتباط داریم ، از دبیران و معاونان آنزمان جز یکی دو نفر ازخیلی ها خبر ندارم ،میدانم دو سه نفری نیز به رحمت خدا رفته اند .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد