دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

گزارش برخط سیما از فعالیت های جاری دولت

 چند روزی است که شبکه خبر و احیانا بعضی شبکه های دیگر تصاویری از طرح های نیمه تمام در حال پیگری و اقدام در شهرهای مختلف را با درصد پیشرفت کار به نمایش میگذارند .

 نمایش کارهای نیمه تمام در حال پیگیری سوژه خبری خوبی است ،لا اقل به اینصورت که سوژه تصویری  مورد نظر ،در زمان طولانی  بطور ثابت در گوشه قاب تلویزیون به نمایش درآید سابقه ندارد.( فارغ از اینکه  چه تاثیری  میتواند داشته باشد .) اما لازم است اگرقرار است گزارشی به مردم ارایه شود ، گزارش کامل و همه جانبه باشد ، این طبیعی است که سهم یک فعالیت عمرانی تاثیرگذار در منطقه ای از کشور  بیش از یک خبر اتمام و بهره برداری است ،لذا به اصل موضوع نقدی وارد نمیکنیم ،اما برای ارایه شفاف گزارش باید همه جوانب کار دیده و ارایه شود ، مواردی از قبیل اینکه طرح از کی شروع شده ، طی دوسال دولت سیزدهم چه پیشرفتی داشته است و چه زمانی قرار است تمام شود . یکی از طرح های معرفی شده  مورد اشاره سد خرمرود است  سدی مابین شهر تویسرکان و شهر همدان ، ذیل تصور نوشته شده بود با ۷۰ درصد پیشرفت ، مورد دیگر تصویر بیمارستان ۹۶ تختخوابی در شهرستان بافق یزد بود که ذیل تصویر پیشرفت بیش از ۹۰ درصد زیر نویس شده بود . جالب این بود که برای هر دو تصویر که ساعت ها بخشی از تصویر صحفه نمایش تلویزیون را به خود اختصاص داده بودند ، هیچگونه تحرکی ، فعل و انفعالی ، رفت و آمد یا ساخت و سازی دیده نمی شد ، شاید دقایق مختلفی که تصاویر را مشاهده کرده ام این چنین بوده و در سایر اوقات تحرک و پویایی دیده می شده ، آخر تصویر چند  ماشین سنگین در دل جاده ای بی نشان ، ایستاده و غالبا غیر متحرک چه نیازی به نصب دوربین و ابزار ارسال فیلم و تصویر زنده دارد ، یا بیمارستانی که هر ده دقیقه یا بیشتر تصویر فردی در حال عبور از کنار آن نشان داده میشود ، میخواهد چه مطلبی را به بیننده منعکس و اطلاع رسانی کند .؟!

 گاهی یک سوژه خوب به دلیل ناپختگی در تهیه و پخش تبدیل به ضد تبلیغ میشود ،لا اقل در موردی که نمایش داده شد زحمت تیم های اعزامی ارسال و پخش تصویر زنده  لازم نبود . طبعا اگر از مراحل کار ، جنب و جوش واقعی ، کارهای انجام شده، درصد پیشرفت کار  و زمان بندی اتمام پروژه عمرانی گزارش تهیه می شد ،بررسی جامع تر،هزینه ها کمتر ،  ، در نتیجه محصول کار مستند و تاثیر گذار تر ارایه میشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد