دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

اعلام وضع هوا هم سیاسی شده

 در سالهای ۱۳۹۳و ۱۳۹۴ ، سالهای اولیه استقرار دولت یازدهم  هم وضع هوای پایتخت و بیشر کلان شهرهای کشور خوب نبود. در آن شرایط شبکه خبر سیما چندین بار طی روزهای مختلف در عناوین خبر ها و خبر اول بخش مشروح خبر آلودگی و نامناسب بودن وضع هوای پایتخت را اعلام کرد . همانزمان برخی از کارشناسان معتقد بودند که این توجه بیشتر از اینکه تخصصی و از روی دلسوزی و برای بهبودی وضع غیر مطلوب هوا باشد  بیشتر برای نقد عملکرد دولت وقت اعمال میشود، البته چون موضوع هوا که همه مردم به آن نیاز داشته و دارند و برای سلامتی لازم و مهم است به عنوان یک امر انتخابی و ترجیحی میتوانست جزو خبرهای اولویت دار قرار گیرد و در ادامه پیرامون مسولیت ها ، اقدامات و ضرورت ها بررسی شود تا توجه مردم و مسولین به آن جلب شود .

 در خبرهای امروز برخی رسانه ها ( ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ ) گزارشی در مورد وضع هوای تهران و میزان  هوای آلوده و نیز هوای پاک آن مورد بررسی قرار گرفته است . در گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین آمده است که در ده ۱۰ سال اخیر تهران تنها ۱۵۰ روز پاک داشته است و مجموعا بیش از نه و نیم سال هوا ناسالم و آلوده بوده است .؟!

طبق نمودار در سال ۱۳۹۳ میزان روزهای آلوده ۱۱۶ روز و  سال ۱۳۹۴ روزهای آلوده ۱۱۱ روز بوده است ، در عین حال روند ناسالم هوا افزایش یافته است و میزان روزهای ناسالم سال ۱۳۴۰۱ به ۱۷۰ روز رسیده است .!

در عین حال تیتر و عنوان خبری از ناسالمی هوای تهران و بسیاری از شهرهای دیگر در سرلوحه خبرها قرار نمیگیرد که میتوان مثلا  به حساب سلیقه سردبیر گذاشت ( ؟ ! )ولی موضوع  نا ایمن بودن سلامت هوایی که مردم استنشاق میکنند ، آلودگی هوا که موجب تنگی نفس و انواع و اقسام بیماری ها و افزایش درد و بیماری بسیاری از مردم گرفتار میشود . دلایل روند افزایش آلودگی ها ، وظایف و مسولیت های دستگاه ها و ارگان های دست اندکار ، چگونگی رفع مشکلات مدیریتی ، جبران کمبودها و پیگری ها متعدد دیگر ، آیتم ها و سوژه هایی هستند که  خبر میتواند و بنابر تعهد رسانه ای و وجهه همگانی و فراگیر لازم است مطرح کند ، به بحث بگذارد و چگونگی پیگیری و اجرای دستورالعمل ها را در برنامه های مختلف دنبال کند . موضوع هوا آنقدر برای همه مردم در هر طیف و طبقه مهم و حیاتی است که همواره ارزش خبری دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد