دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

استمرار گزارش های ناقص

 

 شرایط موجود جامعه با تورم بالای اقتصادی ، همچنین سختی معیشت مردم نیاز به وجود و تبلغ خبرهای امید بخش و آرامش دهنده توسط رسانه ها دارد که  این نوع گزارش ها بعد از اقدام عملی و حرکت سازنده ممکن می شود . رسانه در بعد وسیعی  اطلاع رسانی می کند و ابعاد بیشتری از آنچه را که اتفاق افتاده برای مخاطبان  روشن می سازد،  وگرنه به قول قدیمی ها، بی مایه فطیره، باید کاری انجام شود و سپس در رسانه انعکاس پیدا کند، لذا صرف کلنگ زنی  خبر نیست، موضوعی که سالها پیش در خبرها داشتیم و برای شروع هر اقدام عمرانی توقع انعکاس مراسم کلنگ زنی  بود، خوشبختانه این حرکت به مرور اصلاح و کمتر شد. برخی از کلنگ زنی ها تکرار شد، برخی در همان مرحله کلنگ زنی ماند و تعدادی از پروژه  چند برابر زمان پیش بینی شده به طول انجامید.

 اینک با ورزیده شدن اهالی رسانه ها، حذف یا محدود شدن انتشار خبر کلنگ زنی و امثال آن ها، نقصان در اطلاع رسانی  توسط مسئولان به گونه ای دیگر تداوم یافته و ظاهرا قصد اصلاحی وجود ندارد.

در هر افتتاح و آغاز بهره برداری از طرح و پروژه تمام شده که تقریبا همه آن ها مربوط به پروژه های نیمه تمام دولت یا دولت های پیشین است معمولا یادی از زحمات گذشتگان از سوی مسؤلان دولتی  نمی شود. البته برای مردم تمام شدن پروژه و آغاز بهره برداری مهم است ولی اگر طرحی  مانند خط راه آهن همدان سنندج ۹۰ درصد آن قبل از دولت سیزدهم انجام شده و ۱۰ درصد آن در دولت فعلی انجام می شود علاوه بر  مسؤلان اجرایی صدا و سیما و سایر رسانه ها نیز طبق وظیفه و رسالت کاری و اخلاقی رسانه می بایست به روشنی و شفافیت در گزارش هایشان این مطلب را روشن کنند، همچنین وزیر ارشاد از پرفروش شدن فیلمی به عنوان محصول دوران مسؤلیت خود یاد می کند ولی بلافاصله کارشناسان توضیح می دهند که  فیلم مذکور مقدمات تولید و تهیه آن ازسال ۱۳۹۸ شروع شده است. در مقابل داستان فساد بالای ارزی در جریان واردات چای که طبق توضیح ریاست قوه قضاییه و فعالان بازار چای عمده آن در دوره دولت حاضر و بطور خاص وزیر جهادکشاورزی برکنار شده انجام شده لا اقل طی روزهای گذشته با نشانه های متعددی از فرافکنی و حواله به این و آن دادن همراه شد .

 این گونه برخوردها علاوه بر زیر سوال بردن صداقت مسئولان، پای بندی  رسالت  رسانه ای برخی از رسانه های مدعی را نیز  مخدوش می سازد .

البته دست اندرکاران به این ترتیب تلاش می کنند تا به اصطلاح با نشان دادن کارایی و کارآمدی فوق العاده خود و همکاران برای جامعه امید آفرینی کنند ولی بارها شنیده و خوانده ایم که هدف وسیله را توجیه نمی کند. صداقت در گفتار و امانت داری در عمل بیش از هرچیز باعث رضایت مردم و کند شدن زبان منتقدین می شود. متاسفانه در بسیاری از امور گرفتار بیش از حد لازم دچارهیجانات تبلیغاتی هستیم، در مواردی هم مانند آلودگی طولانی و وحشتناک هوا در تهران و بسیاری از کلانشهرهای کشور، دچار فراموش و بی اعتنایی بسیاری از رسانه ها به ویژه رسانه فراگیر صدا و سیما هستیم .

 در گذشته که آلودگی هوا به این شدت نبود، صدا و سیما بارها و بارها با جدیت به این موضوع  می پرداخت. موضوعی که با سلامت و کیفیت زندگی آحاد مردم سر و کار دارد.

  امیدواریم به دور از بازی های سیاسی و جناحی  با پیگیری و بررسی آلودگی هوا و مطالبه گری  ملی از همه مسئولان دست اندرکاران قبلی وحال حاضر ، وضعیت نامطلوب فعلی کیفیت هوا به سرانجامی امید بخش ختم شود .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد