دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رفع بی اعتمادی تنها باصداقت و استنادات قوی

حال و هوای مردم در حوزه های مختلف اندیشه ای ، سیاسی ، اجتماعی ، نوع بحث و نقدها در محافل فکری ، نحوه برخورد سرد مردم در معادلات اقتصادی ، نافذ نبودن کلام و وعده مسولین و  دولت مردان ، آمارها و نظر سنجی ها همه نشانگر بی اعتمادی گسترده جامعه به دولت و حاکمیت است .

 تنها راه برون رفت از این وضعیت و چاره برای بازسازی اعتماد به مدیریت جامعه تنها  اقدامات شفاف ، استنادات روشن و البته حس و لمس مستقیم نتایج قول و قرار هاتوسط مردم و عملی شدن شعارهاست .راستگویی در هر شرایطی در صورت استمرار میتواند کلید حل این مشکل روز افزون شود .

متاسفانه تکرار قول های بی پایه ، شعارهای بی مایه و تصمیمات ضعیف و بدون کارشناسی  حالت نامطلوب فعلی را طولانی  کرده است .نشانه های بی صداقتی در همین روزهای جاری یکی ، دو تا نیستند . برای مثال رییس جمهور بیش از یکسال است که از کنترل افزایش نقدینگی میگوید ، اقتصاددانان و کارشناسان با آمار و ارقام این گزاره را رد  میکنند .از کنترل تورم و کاهش تورم میگوید همه چیز نشان از افزایش تورم است ، توضیح میدهند که میزان افزایش که سال قبل نسبت به سال قبل از آن مثلا  حدود۴۶ درصد بوده ، امسال به پارسال مثلا ۳۹ درصد است . اهمیت موضوع این است که مردم بعد از تحمل افزایش قیمت حدود ۴۰ درصدقبلی ، دوباره اضافه برآن بیش از۳۵  درصد گرانی دیده اند ، اصولا دیگر کسی به دو یا سه درصد کمتر افزایش یافتن در یک تورم سنگین مستمر خوشحال  و متشکرنمیشود .

 توضیح وزیر کشور در مورد خودجوش بودن استقرار حجاب بان ها در ایستگاه های مترو ،بعدا با توضیح دبیر شورایعالی انقلاب مغایر درآمد و صداقت گوینده زیر سوال رفت . آمار وزارت اقتصاد و مسولان اقتصادی مبنی بر افزایش صادرات نسبت به سال قبل ، با بررسی کارشناسان و تفکیک صادرات نفتی و غیر نفتی زیر سوال  و ثابت میشود که اتفاقا آمار صادرات غیر نفتی که میتواند عاملی برای خودکفایی باشد ، کاهش یافته و تولید و صادرات و فروش نفت افزایش یافته است .

  اگر وضع صادرات و درآمدهای غیر نفتی بتواند تامین کننده بودجه مورد نیاز کشورباشد .بدون تردید نفروختن نفت میشود مساوی با ذخیره برای روز مبادا و نسل آینده ، ضمنا با وجود تحریم های موجود فروش نفت در شرایط غیر عادی و ملتهب موجود ضمن درآمد برای کشور ، درآمدی بیشتری برای کاسبان داخلی  تحریم که از دور زدن حق و حساب و حقوق خود را بر میدارند ، خریدار هم تخفیف های لازم خود را بابت ریسک خرید ، اعمال میکندو . . . خلاصه اینکه فروش بیشتر و برداشت بیشتر نفت ، به هیچ وجه مایه افتخار نیست . 

امیدواریم جامعه بیش تر این شاهد صداقت مسولان و ترمیم اعتماد باشد . اعتمادی که میتواند بزرگترین سرمایه برای پیشبرد امور جامعه و توسع و پیشرفت باشد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد