دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

چرا آمارهای دولت مردم را خوشحال نمی کند

در مطلبی قبل از این و در فروردین ماه نوشتم که چرا کلام دولت نافذ نیست و با ذکر شواهد متعدد نشان توضیح داده شد که بسیاری از قول ها ، اعلام ها و مصاحبه ها ، ناقص ، یکسویه ، نارس ، ناتمام  و با اشکال هستند ولی عوامل مختلف دولت از سخنگوی دولت تا وزیر و روابط عمومی های بسیاری از دستگاه ها جنبه هایی را میگویند و اعلام میکنند و سایر جنبه ها را مکتوم میگذارند . بسیاری از آمارها اتفاقا درستند و در موضوعی که اعلام میشود قابل قبول هستند ولی تنها یک جنبه از موضوع راتشکیل میدهد ، مثلا بارها دولت با افتخار اعداد و ارقام بالایی از راه اندازی واحدهای مختلف صنعتی تعطیل شده را به عنوان دست آورد قابل تبلیغ تکرار کرده است ، بدیهی است که نجات هر واحد صنعتی به سبب تولید آن و بیش از آن فعال شدن و نیروها و دلگرم شدن بسیاری از خانواده ها سازنده و مایه دلگرمی و افتخار است ولی در کنار این حرکت تعداد دیگری از واحدهای ، صنعتی ، معدنی به دلایل مختلف ، رو به تعطیلی میروند ، بعضا از حرکت باز می ایستند و تعطیل میشوند. تعدادی به سر کار برمیگردند ، بعضی نیز بیکار میشوند . دولت به هر نحوی بوده است ،مساله توزیع برق به منازل مردم و پایدار ماندن روشنایی و انرژی مصرفی مردم را پایدار کرده است ، امسال نیز وعده  نداشتن خاموشی در تابستان داده شده است ، انشاالله که همین بشود و مردم ما دچار مشکل نشوند .در همین قضیه بسیاری مردم بطور مستقیم یا از طریق برخی از آشنایان و دوستان در جریان جدول خاموشی برق بسیاری از صنایع و اجبار آن ها برای تعطیل موقت کارخانجات و کارگاه های صنعتی در روزها و هفته های مختلف بوده و هستند ، همین تعطیلی ها و توقف ها باعث ضرر و زیان کارخانجات ، عوامل مرتبط و نیز گران تر شدن محصولات آن ها که خریدار و مصرف کننده شان مردم هستند میشود .

پروژه هایی در دولت سیزدهم به اتمام میرسند ، همانطور که دولت از طولانی شدن برخی از این پروژه ها در دولت های قبلی یاد میکند ، خوب است در مقام تمام کننده پروژه زمان ارایه گزارش ، ضمن انتقاد از کندی روند آماده سازی در گذشته و دلایل آن ها ، سهم دولت های قبلی را نیز حتی کم ، اعلام کند ، اینگونه صداقت ، شفافیت و کارآمدی دولت سیزدهم نیز بیشتر مطرح میشود و طبعا ، جامعه بهتر تلاش های انجام شده را پذیرا خواهد شد .

و در پایان باید گفت که دغدغه دولت بابت تبلیغ نشدن تلاش ها و دستاوردهایش ، زمانی که حرکت همراه با صداقت و شفافیت باشد چندان جایی نخواهد داشت ، چرا که مردم خود بهتر از دستگاه تبلیغی حس و لمس و دریافتشان گواهی خواهد داد ، چرا که به قول معروف :  مشک آن است که  خود ببوید نه که عطار بگوید.

خوب است دولت حاضر که در ابتدا به حق منتقد بسیاری از رویه های گذشته و مدعی اصلاح آن ها بود ، تا حدودی همان قول و قرارها را مراعات و اندکی شفافیت را بیشتر کند . عصر حاضر مدت هاست که به عصر اطلاعات معروف شده و شاخص های فراوانی داده ها و مشارکت همگانی درتبادل اطلاعات و دسترسی های آسان و آنی جایی برای بی اطلاعی باقی نمیگذارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد