دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

مدیریت فضای رسانه ای در حوادث غیر مترقبه

سانحه تلخ سقوط هلی کوپتر حامل ریاست جمهوری و همراهان موجب تاثر فراوان اکثر هموطنان شد . اصولا درگذشت ناگهانی  اشخاص به ویژه شخصیت های مسول و موثر علاوه بر تاسف و تاثر ، باعث ایجاد نگرانی در جامعه  و ابهام در آینده روند امور میشود . طی دو روزی که از سقوط و سانحه بالگرد حامل آقای رییسی ، وزیر خارجه ، امام جمعه تبریز ، استاندار آذربایجان شرقی و همراهان این جمع، حزن و اندوهی فراوان ابعاد و زوایای مختلف جامعه را در برگرفته است ، البته در روند امور خللی وارد نشده است ولی همواره چنین اتفاقاتی زمینه شایعات ، تحلیل ها و پیش بینی های زیادی میشود. 

 خبرهای راست و دروغ فراوان ، شایعات ، اظهار نظرها ، همه و همه فضای رسانه ای داخلی ، رسمی ، غیر رسمی و شبکه ها و سایت های خبری ، فضای مجازی لبریز است از داده های مختلف که به نوعی نشان دهنده سردرگمی خبری در مواقع بحران است . از آنجا که حوادثی همانند سانحه پیش آمده قابل پیش بینی نیست . لا اقل مجموعه اطلاع رسانی دولت می تواند ساز و کاری را برای مواقعی مشابه طراحی ، پیش بینی و هر زمان لازم شد در صحنه عمل به اجرا درآورد . در چنین زمان هایی بسیاری از مخالفان و نحله های فکری با سوئ استفاده از موقعیت پیش آمده به پخش و انتشار خبرها و تحلیل ها و ابهامات مورد نظر خود می پردازند .

تحفظ داشتن مسولان در حوزه های مختلف برای انتشار خبرها و روشن کردن ابعاد حوادث  مستحدثه قابل فهم ودر مواردی قابل قبول است . ولی مدیریت صحیح ، هوشمند و اطلاع رسانی به موقع ، فرافکنی نکردن و ضعف های موجود را به بهانه برخی زمینه های نامعلوم به دیگران حواله نکردن ، حد اقل های مورد انتظار جامعه رسانه ای کشور است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد