دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تحولات بعد از شروع کار رییس جمهور جدید

مراسم تحلیف دکتر پزشکیان ، رییس جمهور دولت چهاردهم روز ۹ نهم مرداد در مجلس شورای اسلامی با حضور مسولان عالیرتبه داخلی و مسولان عالی رتبه تعدادی از کشورهای همسایه و سایر مناطق دیگر جهان در قالب حدود ۸۰ کروه نمایندگی یا فرستاده نماینده برگزار شد ، ساعتی پس از برگزاری این مراسم و در آغازین ساعات  اولین روز کاری رییس جمهور جدید اقای اسماعیل هنیه رهبر گروه فلسطینی حماس ترور شد و به شهادت رسید . در مورد این اتفاق نکات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است .

-- رژیم اسراییل از سالها پیش اقای هنیه را به عنوان رهبر حماس در لیست ترورهای خود قرار داده بود و رسما به دنبال حذف فیزیکی او بود و در این مسیر چند بار به  عملیات ترور  اقدام کرده بود تا حدی که یکبار زخمی شده بود اما جان سالم از آن ترور به در برده بود .

-- غرب به ویژه آمریکا در هماهنگی و پشتیبانی رژیم اسراییل برای موجه یا به عبارتی قابل توجیه دانستن برخورد با اشخاص یا سازمان هایی ، ابتدا آن اشخاص یا سازمان ها را در لیست سیاه قرار میدهند و آن ها را متهم به تروریست بودن می کنند ، اینکه آمریکا و شرکای غربی آن ، سازمانی مانند حماس ، مبارز و مقاوم در برابر رژیم سرکوبگر و متجاوز با کارنامه سراسر تجاوزگری و قتل ۴۰ هزار شهروند فلسطینی از جمله حدود ۱۷ هزار نفر از کودکان  را تروریست تلقی می کنند اما از یک رژیم ویرانگر و ضد بشری و قاتل هر روزه مردم در سرزمین های اشغالی و تروریست در کشور های مختلف خاورمیانه و کشوری که از دید حقوقدانان به ویژه دیوان دادگستری بین المللی ناقض مستمر حقوق اتسان هاست ، حمایت میکنند از ویژیگی های ساختار موجود سیاست بین الملل است ، ساختاری که در عمل میگوید حق با طرفی است که قدرت بیشتر و دست بالاتری دارد .

-- بسیاری از تحلیل گران اقدام اسراییل در ترور اسماعیل هنیه را ( گرچه هنوز رسما بر عهده نگرفته است )در شروع کار دولت جدید مخالفت عملی و کارشکنی در مسیر اعمال سیاست موازنه و مستقل رییس جمهور میدانند ، روندی که دولت جدید را ناگزیر به استمرار سیاست های قبلی در قبال روابط خارجی میدانند .

-- اینکه آیا روسیه در پیشآمد و  پیشبرد چنین  تحولاتی نقش داشته باشد ، مشخص نیست ولی پر واضح است که تداوم چنین خط مشیی در روابط خارجی کشور به نفع روسیه به عنوان یکی از بازیگران موثر منطقه ای و نیز بین المللی است .

-- اگر دولت جدید به هر دلیل و به ناچار خط مشی قبلی را دنبال کند ،  بدون تریدید منافع گروهای منتقد و مخالف داخلی و کاسبان تحریم تامین خواهد شد وچون گذشته متنفع خواهند شد .

--   با توجه به آنچه که گفته شددولت ناجار است از ابتدای کار برای پیشبرد اهداف کلان خود تدبیر بیشتری را معمول دارد ،از مشاوره های کارشناسی افراد صاحب نظر و خوش فکر بهره گیرد و تحولات و تغییرات داخلی و منطقه را بطور لحظه ای زیر نظر داشته باشد .

-- گرچه تمام زمینه ها و نشانه های موجود حاکی از مسلرل بودن رژیم اسراییل است ، اما همان گونه که بسیاری از کارشناسان میگویند ، امثال چنین اقدامات تروریستی هدایت شده از خارج امکان ندارد بدون به کارگیری نیروهایی در داخل عملیاتی شود ، لذا قبل از هرچیز وظیفه ارگان های سیاسی و امنیتی ، پیدا کردن حوزه ها و عوامل نفوذ و ترمیم و اصلاح کردن روندهای موجود امنیتی است ، در این راه  ضرورت دارددولت  جدید  تا حصول نتیجه اقدامات و پیگیری های بیشتر و به موقع تر و قاطع تری انجام دهد و بطور شفاف نتیجه را به مردم گزارش دهد   .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد