دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

حال خبرنگاران و وضع خبرنگاری

  خبرنگاران به دلیل در دست داشتن ابزار ارتباطی و شناخت دست اندرکاران و مسولان حکومتی ، همچنین ارتباط کمابیش نزدیک با مردم بهتر و بیشتر از اقشار و اصناف دیگر امکان شرح و توصیف و تحلیل وضع  و موقعیت خود را دارند ، با این همه مثال کوزه گر از کوزه شکسته آب میخورد در موردخبرنگاران مصداق دارد. تیتروار وگذرا برخی از نکات و واقعیات موجود که  در مورد خبرنگاری و خبرنگاران ما  صدق میکند ، عبارت است از :

-- خبرنگاران رسانه ها به ویژه  روزنامه ها و نشریات مختلف که روزی فعال ترین و موثر ترین مناسبات و اثر گذاری ها را در جامعه داشتند ، سال هاست که از بی ثبات بودن اوضاع کاری خود رنج می برند   . رشد امکانات فضای مجازی ، توسعه رادیو ، تلویزیون ،ماهواره ها و دسترسی آسان و نسبتا ارزان به رسانه های دیجیتال باعث ریزش شدیدمخاطبان  و کم شدن تیراژ روزنامه ها شده است ، علاوه بر این با  تعطیلی یک روزنامه یا دیگر انواع نشریات به دلایل مالی توسط صاحبان نشریه یا توقیف و تعطیلی در اثر شکایات ، مداخلات  و تصمیمات حقوقی . قضایی  ده ها نفر نیروی حرفه ای بیکار میشوند ، معمولا بعد از صحنه خارج شدن عنصر رسانه ای به مرور فراموش میشود

-- ارگان پشتیبان و پیگیر حقوق روزنامه نگاران ، حبرنگاران و دیگر حرف و صنوف مربوط با رسانه یا وجود ندارد و یا ترکیب بررسی کنندگان و  تصمیم گیرندگان  به گونه ای است که اکثریت با غیر متخصصین و  غیر مطلعین است . 

-- استثائ های خاص و نادری هم طی چهار دهه گذشته داشته و همچنان داریم ، یکی ، دو  رسانه هم بوده اند که با وجود خلاف ها ، اشتباهات و موارد متعدد نقض حقوق دیگران ، هیچگاه پاسخگو نبوده و مورد تنبه و تعزیر قرار نگرفته اند .

-- بارها و بارها از حرمت و کرامت خبرنگاران و اصحاب رسانه و ضرورت حمایت از این قشر فرهیخته و زحمتکش سخن به میان آمده است ، نباید فراموش کنیم که متاسفانه گاهی هم در مجادلات و منازعات حقوقی حق با خبرنگار و اهل رسانه نیست ، گاهی خبرها اصالت نداشته اند و در نقد و بررسی ها رعایت حقوق و کرامت دیگران نمی شود .

      نه هرکه چهره برافروخت دلبری داند           نه هرکه آینه سازد سکندری داند 

  نه هرکه طرف کلاه کج نهادو تند نشست         کلاه داری و آیین سروری داند

-- همواره مشلات خبرنگاران و اهالی رسانه در شهرهای کوچک سخت تر از تهران بوده و هست . در غالب موارد خبرنگاران و مدیران و صاحبان امتیاز روزنامه و مجله و . . در شهرستان ها فعالیت رسانه ای مشغولیت دوم آنهاست ، آنان کارمندان اداره ها و سازمان های مختلف به ویژه معلم و مدیر در آموزش و پرورش هستند ودر شهر و استان خود فعال هستند .

-- در برخی کرسی ها و منابر و جایگاه های سخنرانی و امثال آن سخن گفتن ، تحلیل کردن  و ادعا کردن در تمامی حوزه ها ، علم و فناوری ،دین و معارف ، سیاست و فرهنگ  کاری عادری شده و معمولا گوینده نگرانی از اعلام مواضع خود ندارد ، اما برخی از همان ادعاها و تحلیل ها را اگر خبرنگار یا مدیر رسانه ای در روزنامه ، فضای مجازی یا رسانه های دیگر با امضای خود منعکس کند ، نیاز به پاسخگویی و اثبات دارد .

--چندین  سالیاست که برخی از گویندگان و مجریان و فعالین رسانه به ویژه صدا و سیما پس از مدتی فعالیت و مطرح شدن در رسانه ، در دولت ها صاحب پست شده اند ، ظاهرا در این جابجایی علاوه بر مدیریت حقوق مزایای بیشتر و بهتری نیز پیش روی آنان قرار دارد ولی به جز مواردی کاملا استثنایی خبرنگاران و فعالان رسانه به هیچ وجه حقوق کافی برای اداره زندگی ندارند .

                                                                                           

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد