دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

مرداد بسیار داغ ۱۴۰۳

مرداد ماه ۱۴۰۳ بدون تردید یکی از گرم ترین ماه های سال های اخیر به عبارتی طبق برخی اعلام ها ۵۰ سال اخیر ایران بود . در بسیاری از روزها، دمای  بیش از ده شهر کشور ۵۰ درجه سانتی گراد یا بیش از آن بود . علاوه بر شهرهای استان خوزستان تعدادی از شهرها مانند بافق یزد همچنین طبس در استان خراسان جنوبی به لحاظ میزان درجه حرارت رکورد شکنی کردند .

-- میزان مصرف برق به قدری شد که علاوه بر خاموشی و تعطیلی کامل بخش عمده ای از صنایع کشور ، خاموشی نیز به سراغ خانه های مردم آمد .

-- حال و هوای سیاسی کشور در مردادماه بسیار داغ و نسبت به بسیاری از سال های گذشته متفاوت بود.در تاریخ ایران تقریبا همه روزها دارای پیشینه تاریخی و مملو از حوادث و وقایع مهم است ، با این همه دو حادثه بسیار مهم در تاریخ معاصر ایران طی سالهای گذشته در مرداد ماه اتفاق افتاده است ، یکی ۱۴ مرداد سال ۱۲۸۵ شمسی و امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدینشاه قاجار ، اتفاقی سر منشا بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی بعدی شد و دیگری ۲۸ مرداد ماه سال ۱۳۳۲ سالروز کودتای آمریکایی شاه علیه دکتر محمد مصدق رهبر ملی ایران

--نتیجه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نسبت به بسیاری از دوره ها متفاوت و تا هفته قبل از برگزاری غیر قابل پیش بینی بود ، حتی مشارک نسبتا خوب دور دوم انتخابات پس ازمرحله اول و به دور دوم رفتن دو کاندیدا پیش بینی نشده و متفاوت بود .

-- طولانی شدن پروسه تنفیذ ، تحلیف و معرفی کاندیداهای وزارت و بررسی ها و رای گیری در مجلس مجموعا بیش از حد انتظار طولانی بود .

--ترکیب متعادل و میانه  وزرای معرفی شده توسط رییس جمهور به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان به مجلس برای بسیاری تازگی داشت و دور از انتظار بود .

-- ترور شهید اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در زمان حضورش در تهران ، غیر قابل پیش بینی بود و تبعات سیاسی ، امنیتی برای ایران داشت ، به نحوی که در ابتدای کار رییس جمهور جدید مسایل جاری کشوررا تحت الشعاع قرار داد .

-- آقای پزشکیان مشی تعدیل و توازن در سیاست خارجی و روابط با سایر کشورها را به عنوان خط مشی دولت اعلام کرده بود ، با این همه علاوه بر ذات خراب و شکل گیری غیر طبیعی اسراییل از ابتدا ، همچنین افراط گری  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کشتار مداوم مردم غزه و تجاوزات مکرر به لبنان از سویی و از سوی دیگر حمایت بی قید و شرط آمریکا و شرکای غربی  ،  تفکیک رفتار کشورهای غربی از شرارت های اسراییل تقریبا غیر ممکن است و از این لحاظ  شکل گیری یک سیاست متناسب و متعادل با کشورهای غربی بسیار سخت و تا حدزیادی غیر ممکن شده است مگر اینکه هم پیمانان اسراییل  با تقبیح رفتار بین المللی این رژیم و ممانعت از روند موجود ، مواضع بهتری نسبت به ایران درپیش بگیرند . اسراییل همواره از نفوذ منفی خود برای خراب کردن روابط دیگر کشورهای حامی فلسطین با غرب بهره میگیرد .

--

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد