دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

برنامه های صدا و سیما اقناع کننده نیستند

 برنامه های متنوع میتوانند برای قشرها و سنین مختلف جاذبه داشته باشند و از باب سرگرمی به ویژه برای قشرهای کمتر برخوردار که در سبد هزینه زندگی شان  ،سهمی برای تفریح و سرگرمی وجود ندارد،مفید باشد ،ولی حتی به فرض رضایت از برنامه های تفریح و سرگرمی،این  نیز به معنای اعتماد مخاطبان به رسانه نیست ،میتواند در کنار موارد دیگر در احساس رضایت و جلب اعتماد مخاطبان موثر باشد .

بزرگترین مشکل حال حاضر صدا و سیما بی اعتمادی بالای مخاطبان به این رسانه است ، واقعیت جهان رسانه و فرهنگ پذیرفته شده در این حوزه چنین است  که نمیتوان به کشورها ، سازمان ها یا جمعیت های مخالف ، منتقد یا رقیب ایراد گرفت که چرا رسانه رقیب و مخالف منافع کشورما تدارک دیده اند ، چون هدف غایی و دلیل وجودی آنها ، کمابیش همین است ، دنیای مدرن اتفاقا این شیوه را می پسندد ،چون در این حوزه دست بالا را دارد و از دیگرانی  که بخواهد پشتیبانی میکند یابرعکس آن ها را محدود میسازد ، میتوان به دخالت های مستقیم یا فرمان خشونت و امثال آن ایراد گرفت و شکایت کرد ، اما وقتی پشت صحنه اصلی قدرت های رسانه ای جهان  و نهادهای ناظر در مجوع یکی است ، نتیجه اعتراض نیزپیشاپیش روشن است ، در این شرایط مسلم است که راهی نیست جز تقویت رسانه های داخلی ، تحکیم و تقویت جایگاه رسانه و طرح و پذیرش تفکرات مختلف همراه با نقد محترمانه مواردی که با نظر حاکمیت سازگار نیست، اگر این چنین شود ، طبعا تفکرات و سلیقه های مختلف در جامعه نیز ارتباط موثرتری با رسانه خواهند داشت .

 اما موانع اصلی برای رسیدن صدا و سیما به تحول و اعتباری که درپی آن است و افزایش مخاطب و بالا بردن اعتماد او متعددند،از جمله  مواردی را نام می بریم  :

 اصولا روند تعامل یا برخورد صدا و سیما طی سالیان متمادی ، متوازن و بر اصولی ثابتی استوار نبوده است ، مثلا در دوران مسولیت دولت یازدهم ( دولت اول آقای روحانی ) با اینکه در پاییز شدت و تعداد روزهایی با هوای  آلوده کلان شهرها به ویژه تهران به مراتب از امروز کمتر بود ، بارها سرتیتر و عنوان خبرهای شبکه خبر و بخش های خبری دیگر شبکه ها آلودگی هوا بود ،پاییز امسال میزان آلودگی هوا و روزهای آلوده نسبت به گذشته رکورد شکست و بر سلامتی و فعالیت های زندگی همه مردم سایه افکند ولی مرتبه و اولویت خبری آن در بخش های مختلف صدا و سیما به نحو چشم گیری کاهش یافت .

-گزارش های پیگیری مشکلات و مسایل روز که نقطه روشن فعالیت حوزه خبر است، بععضا برای مردم مفید هستند، ولی در بسیاری از موارد ابتر رها میشوند، به این ترتیب که مثلا موضوع گرانی محصولی از ارزاق عمومی و اساسی مردم در سطح شهر به خوبی دنبال میشود و در نهایت کار به پاسخگویی وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت صمت یا وزارت دیگری به عبارتی اساسی ترین مراکزی که می بایست پاسخگو باشند میرسد ، بارها جمله انتهایی گزارشگر این است که وزارتخانه مذکور حاضر به پاسخگویی نشد . خوب ، وقتی تعداد این حاضر نشدن ها ، تحویل نگرفتن ها و بی سرانجام شدن ها بالا میرود ، تکلیف مخاطب این میان چیست ، ؟ قبلا گفته میشد این پیگیرها تا حصول نتیجه و پاسخگویی مسولان ادامه می یابد ، بارها ملاحظه شده که گزارش با همان ذکر تاسف پایان یافته است و مخاطبان احتمالی بین زمین و آسمان رها شده اند .

جز در برخی مراسم خاص فراگیری قشرهای طرف مصاحبه یا گفتگو نماینده افراد مختلف جامعه نیستند ، متاسفانه طی یکی ، دو سال اخیر این محدودیت ها بیشتر هم شده است .

در مناظره ها و بحث های طرفینی  معمولا فرصت کافی به منتقد ، آنهم منتقد واقعی داده نمیشود . مدیریت  فعلی صدا و سیما بارها از کم شدن مخاطبان برنامه ها گفته اند .این معظل طبعا دلایل و عوامل مختلفی دارند با این وجود هرگاه صدا و سیما گفتگوهای چالشی با حضور نمایندگانی از اقشار و افکار مختلف را بر روی آنتن ببرند ، مخاطبان  حداکثری خود را خواهند داشت  .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد