دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نبود سازمان موثر برای ایرانیان خارج از کشور

چند اداره و تشکیلات در وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات همچنین شبکه ای از صدا و سیما برای پوشش برنامه ای جهت ایرانیان خارج از کشور در سالهای گذشته فعالیت داشته و کم یا بیش هنوز هم نامی از آن ها در میان است . ولی گذشته از تعارفات معمول  ، دولت اصولا کدام ارتباط فعال و هدفمند با ایرانیان خارج از کشور دارد .؟  اصولا برداشت و شناخت ادرات تعریف شده در این موضوع از ایرانیان خارج از کشور چیست .؟ ایرانیان خارج از کشور چقدر اهمیت دارند .؟ فعالیت ها و حمایت هایی که از جانب حاکمیت در این ارتباط میشوند ، چگونه است ، چقدر موثر و سازنده است .؟

آنچه که بنظر میرسد این است که اولا  هیچگاه ساز و کار تعریف شده ، هماهنگ و منسجمی برای پیگری  امور  ایرانیان مهاجر و مقیم خارج از کشوروجود نداشته است، ثانیا در سالهای اخیر با گرفتاری های بیتشتر دولت ها در داخل حد اقل ارتباط قبلی نیز دچار وقفه شده است .

برخی از کشور ها برای مهاجرین و اتباع خود در خارج از کشور وزارتخانه یا سازمانی در سطح آن دارند ، سازمانی که از منافع شهروندان خود در خارج دفاع میکند از ارتباطشان با کشور مبدا  حمایت میکند و با روش های مختلف سعی دارد که از سرمایه های هموطنان مهاجر برای سرمایه گذاری و توسعه کشور  بهره بگیرد .

 در کشور ما کنسولگری ها و بخش کنسولی سفارتخانه ها کارهای کنسولی هموطنان را انجام میدهند ، اما یک برنامه ریزی هماهنگ ، هدفمند و پیگیرانه برای این منظور وجود ندارد یا حداقل میتوان گفت خدمت رسانی فوق العاده وجود دارند ، کار چشمگیری صورت نمیگیرد . در داخل کشور سازمان های مختلف نظارتی برای نظارت و بررسی کار نهادهای موظف وجود دارند ، همچنین مردم خود شاهد و ناظر نوع عملکردها ، برخوردها و انجام فعالیت ها ، هستند .اما بسیاری از مراجعین از خارج از کشور به نهادهای نظارتی دسترسی ندارند، یا مشکلات گرفتاری های خود را بعد از یکی دو تماس و پیگیری دنبال نمیکنند .

 گاهی در برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سخن از توجه به ایرانیان خارج از کشور میشود ولی در عمل طی سالیان اخیر اتفاق مهم و قابل ذکری در این راستا صورت نگرفته است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد