دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

پیشکسوتان خبر سیما

تعداد زیادی از گویندگان ،مجریان ،هنرمندان و کارشناسان و صاحبنظران رسانه در میان ما بودند و سالها در رسانه سیما یا صدا خاطره آفرینی کردند  و اینک سال هاست که به دلایل مختلف در رسانه نیستند،برخی باز نشسته و برخی باز خرید شدند ،برخی ادامه همکاری ندادند و برخی فرصت همکاری نیافتند ،متاسفانه در صدا و سیما از این هنرمندان و خاطره آفرینان کمتر یاد شده است و کمتر فرصت و انگیزه ای برای این منظور فراهم میشود .در این یادداشت بنا دارم در حد یاد و خاطر شخصی ام از برخی از این عزیزان که بویژه در دهه شصت و در دوران جنگ تحمیلی در حوزه خبر همکاربوده ایم و از نزدیک با هم کار کرده ایم یاد کنم .مسلما تلاش صادقانه این هنرمندان در آن مقطع دشوار با امکانات بسیاراندک آن زمان و در شرایطی که عده ای از همکارانشان کشور را ترک کرده و متاع هنری خود را در بازار دیگران عرضه می داشتند ارزشمند و گرانقدر است .اما تعدادی از این همکاران :

ناصر مستور کاشانی از عزیزانی است که از سال 1359 تا1382در حوزه سیاسی صدا و سیما فعال بود ،عمده دوران فعالیت وی به گویندگی اخبار رادیو گذشت ،بویژه اجرای اخبار مشروح نیمروزی رادیو در سالهای 1359 تا 1375 و چند سال نیز مدیریت گروه سیاسی شبکه دو را  بر عهده داشت و در سال 1382 زودتر از موعد خود را بازنشسته کرد . کاشانی صدایی پر و احاطه خوبی براجرا داشت  ،او در مقطع ورود به کار گویندگی کمتر از بیست سال داشت. آقای کاشانی درخردادسال 1361  و در روز آزادی خرمشهر از تحریریه خبر باتفاق آقای محمود کریمی(علویجه ) از پخش رادیو خبر آزادی خرمشهر را با گفتن و تکرار"شنودگان عزیز توجه فرمایید .."اعلام کردند .

اسدالله اسماعیلی چهار ،پنج سال از دوره جنگ را بعنوان گوینده مشروح خبر سیما با تلویزیون همکاری کرد و بعد از آن  خارج از صدا وسیما در ارگانهای دولتی و سپس بخش خصوصی فعالیت داشت، او نیز در زمان اجرای خبر در کارش موفق بود - آقای علوی نیز جوانی بود که در همان  مقطع یکی دو سال در تلویزیون خبر اجرا میکرد .

خانم سهیلا درودی گوینده جوانی بود که از ابتدای شروع جنگ چند سالی بعنوان گوینده خبر رادیو و سپس بعنوان کارشناس ،مجری و گوینده برنامه های سیاسی صدا و سیما ادامه همکاری داد و در کار خود موفق بود . آقای قاسم افشار از گویندگانی است که در آن مقطع از ابتدا با خبر سیما و در موارد اندکی با صدا همکاری داشت و بعنوان گوینده اصلی، اجرای خبر مشروح تلویزیون را برعهده داشت و همواره بعنوان چهره شاخص خبر سیما مطرح و بر کارش مسلط بود. افشار دو سال پیش همکاریش را با خبر  پایان داد ، او هیچگاه در استخدام صدا و سیما نبود.  آقایان محمد رضا حیاتی ، حسن سلطانی و فئواد بابان از دیگر همکاران خبر در دهه شصت و دوره جنگ بودند که همکاریشان با صدا و سیما و بطور عمده خبر  کما بیش ادامه یافته است ،البته گویا همکاری آقای بابان درماه های اخیر پایان یافته و بازنشسته شده است  ،از گویندگان دیگری که در این مقطع زمانی همکاری و فعالیت داشتند لازم است ازخانم ها منیر مراد و صفیه مظلومی و شاقول نام ببرم ،همچنین آقای ناصر احمدی که ابتدا در خبر رادیو سپس سیما و در ادامه در واحد دوبلاژ به فعالیت پرداخت و اینک حضور و فعالیت او در حوزه دوبلاژ ادامه دارد .

بدیهی است که دوستان و همکاران بیشتری در دهه شصت و سالهای جنگ فعال بودند، من صرفا از کسانی یاد کردم که با آنها آشنا بودم  و بعنوان سردبیر ، مدیر و مدیرکل خبر در آن سالها با ایشان کار کرده ام و البته کمتر دیده ام که از آنها یادی بشود ،در این زمان از همه آنها اطلاع ندارم اما  امیدوارم همه این عزیزان سلامت و سرافراز باشند .

 از مجموع همکاران فعال و زحمتکش و کم توقع خبر در آنزمان  از خانم ریاضی متاسفانه من و دوستان قدیمی خبر اطلاع دقیقی در دست نداریم ،آقایان حسین نادری و اسماعیل کرمی نیز به سرای جاودان شتافته اند ، برای ایشان نیز غفران و رحمت الهی مسئلت دارم  .

عکسی مربوط به سال 1371 از سوی یکی از عزیزان همکار در اختیارم قرار گرفت که تقدیم دوستان می کنم در این زمان واحدمرکزی خبر و پخش اخبار صدا و سیما در هم ادغام شده بود و مسئولیت آن بر عهده اینجانب بود .عزیزان حاضر در عکس از چب به راست با مسئولیت آنزمانشان عبارتند از : بیژن نوباوه وطن (خبرنگار و سردبیر اخبار بامدادی سیما ) مجید پاسداری مدیر مونیتورینگ ،عباس خالد نژاد سردبیر اخبار ورزشی ،هدایتی گوینده خبر رادیو ، فواد بابان گوینده اخبار سیما ،فریدون احمدوند مدیر اخبار خارجی ،حسن سلطانی گوینده اخبار سیما ،سعیدفانیان مدیرکل پخش اخبار و واحدمرکزی خبر،ناصرمستور کاشانی گوینده اخبار صدا ،محمدرضا حیاتی گوینده اخبار سیما ،محمدعلی پیرمرادیان مدیر کل تفسیر وبرنامه های سیاسی ،نی زن حسینی تهیه کننده  خبر صدا وسیما  ،آریایی  دبیر خبر سیما .

 عکس بعدی نیز مربوط است به سال 1371 و در آن آقایان بابان ،افشار ،سلطانی ،کاشانی و حیاتی دیده می شوند .


نظرات 11 + ارسال نظر



سعید جان سلام خبر را خواندم وعکسها را دیدم بخدا اگر بگویم بغض گلویم را گرفت دروغ نگفتم
منو بردی به سالهای دور هر چند که من در خبر نبودم ولی بادوستان خبر در پخش همکلام وهم صحبت بودم
سعید عزیزم با شعر زیبایی که در وصف پدر روانشادتان سرودید بنده را به یاد پدر مرحومم انداختی وبرای هردو عزیز در این شب جمعه فاتحه ای خواندم باشد تا روح ان بزرگواران کمک ومدد ما باشد
ایام خوبی را پیش رو داشته باشید انشاآلله

حمید قاسمی جمعه 9 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:26 ب.ظ

متن بسیار احساسی بود, به نظرم برای هر کسی که در خبر کار کرده باشد, یادها و خاطراتی را زنده می کند که برای بنده که سابقه ای مربوط به 10 سال گذشته دارم
ممنون و به امید سلامت و بهروزی شما
حمید قاسمی

امیر جمعه 9 دی‌ماه سال 1390 ساعت 10:19 ب.ظ

سلام جالب بود اما عکسها بزرگنمایی کافی ندارد

sahar raez شنبه 10 دی‌ماه سال 1390 ساعت 05:33 ق.ظ

سلام

ضمن خسته نباشید برای شما پدر بزرگوارم؛
متن بسیار زیبا بود و جذابیت ، دوچندان برای وجود عکس ها ، خصوصاً برای ما که با اکثر صداها و چهره ها آشنایی داریم اما گاهاً اسامی مورد بی مهری حافظه قرار گرفته و از خاطرمان پرواز میکنند.

دختر شما

عباس خالد نژاد دوشنبه 12 دی‌ماه سال 1390 ساعت 02:19 ب.ظ

سلام جناب اقای فانیان.باتشکر از یادآوری آن روزهای خاطره انگیزوشعر بسیار زیبا . خدا همه درگذشتگان را قرین رحمت کند. متاسفانه نتوانستم عکس ها را باز کنم.لطفا با فرمت دیگری برایم ارسال کنید. به نظرم من هم تعدادی عکس از آن دوران دارم.

عباس خالدنژاد دوشنبه 12 دی‌ماه سال 1390 ساعت 02:59 ب.ظ

پیشکسوتان خبر سیما

سلام جناب آقای فانیان با تشکر از یادآوری آن روزهای خاطره انگیز و شعر بسیار زیبا خدا همه درگذشتگان را قرین رحمت کند متاسفانه نتوانستم عکس ها را باز کنم لطفا با فرمت دیگری بگذارید تا ببینیم

Nasser Mastouri kashani شنبه 17 دی‌ماه سال 1390 ساعت 11:56 ب.ظ

agar dorost be yad dashte basham sale 60 boud. dar tahririeh khabare shab ba ham ashna shodim . az anrouz ta konoun 30 sal gozashteh ast va dar in modat hamchenan masoul va delsouz baghi mandi . chizi ke inrouzha dar hame ja bayad khabash ra did . omidvaram dar har ja ke hasty movafagh bashi va karat ra ba poshtkar edameh dahi .

ساره دوشنبه 1 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 04:04 ق.ظ

سلام
ببخشید اما خانم مریم ریاضی مرحوم نشدن!
میشه لطفا اصلاح بفرمایید

سلام برشما ضمن تشکر از لطف و اعلام نظر شما ممنون میشوم اگر در مورد آخرین وضعیت سر کار خانم ریاضی اطلاعاتی در دست دارید برای اطلاع سایر دوستان اعلام فرمایید باز هم از شما ممنون ومتشکرم .

نیلوفر رهگذر سه‌شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 06:59 ق.ظ http://gozarerasaneh.blogfa.com

ساعت 14، اینجا تهران است، صدای جمهوری اسلامی ایران.
یادش بخیر لخباز علمی و فرهنگی و هنری از شبکه 2 پخش می شد.

راوری دوشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 06:18 ب.ظ

سلام،اسدالله اسماعیلی،که از ایران رفته بودند،روز سیزده خرداد 97 در امریکا به دیدار حق شتافتند،پروفسور اسدالله اسماعیلی در مهندسی عمران فعالیت میکرد و طراح و مجری سکوهای نفتی ، نیز بود،بعد از اینکه شهید کردن دانشمندان با بمب و تیر و تفنگ جواب نداد دشمنان ،ایشان را مورد ترور بیولوژیک قرار دادند.پروفسور اسماعیلی در اثر استنشاق گاز بیرنگ و بویی که در اتاق مطالعه ایشان در منزلشان متصاعد میشد جان سپردند

سلام ، ممنون از ابراز نظر حضرتعالی
متاسفانه اطلاع دقیقی از چگونگی و دلیل درگذشت ایشان ندارم ، از قول خانواده و برخی دوستان دلیل فوت ایشان نوعی سرطان نقل شده است .

جمشید کرمی دوشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1401 ساعت 08:27 ق.ظ

سلام وعرض ارادت ..
بسیار سپاسمندم از زحمات حضرت عالی ومعرفی این عزیزان که براستی صدای ماندگاری از خود بجای گذاشتند ...زنده یاداسماعیل کرمی به گواه جناب کاشانی و خود گویندگان بزرگواری چون جناب بابان حیاتی سلطانی زنده یاد افشار حسینی ودیگر اساتیدعلاوه بر حرمت پیشکسوتی اورا مدرس واستاد در فن گویندگی به نیکی یاد میکردند او نیز کارخود را با تئاتر ودر رادیو با برنامه ارتش ایران در کرمانشاه آغاز بعد در واحدسیاسی خبربا دبیر خبری وگویندگی آغاز ودر تاسیس چند شبکه تلویزونی استانی همچو ن سنندج ایلام لرستان و...آغاز وتا پایان عمر عاشقانه در واحد خبر رادیو وتلویزیون و واحددوبلاژ تهیه مستند رودخانه های بزرگ جهان به پایان رساند .ودر قطعه هنرمندا بهشت زهرا آرام گرفت .....با درود وسپاس از جمع آوری ونشر اطلاعات مفیدتان .توفیقات روز افزون برایتان خواستارم ..

سلام بر شما
ممنونم از لطف و عنایت حضرتعالی
شخصا ارادت خاصی به مرحوم اسماعیلی کرمی داشتم و در اوایل کارم مدتی با ایشان همکار بودم و تا سالها بعد ارتباط فعالی داشتیم، کتاب منطق الطیر عطار اهدایی ایشان همچنین جند کاست اجراهای جدید مرحوم شجریان در سال های قبل را به یادگار نزد خود نگه داشته ام . هر بار که به بهشت زهرا میروم حتما برسر مزار مرحوم حسین نادری همچنین مرحوم کرمی حاضر میشوم و فاتحه ای نثار میکنم .
ممنون میشوم اگر اطلاعات بیشتری دارید در بخش پیام های وبلاگ یا از همین طریق برایم بازگو بفرمایید تا مورد استفاده قرار گیرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد